Barnahus-verkkokoulu : verkkokoulun kehittäminen verkkokoulun palautteiden analyysin pohjalta terveydenhuollon ammattilaisille lapseen kohdistuvan väkivallan tai sen uhan tunnistamiseksi
Pörsti, Anna (2023)
Pörsti, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930067
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti toteutettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Barnahus-hankkeen kanssa, Barnahus-verkkokoulun kehittämiseksi. Verkkokoulu on tarkoitettu kaikille lasten kanssa työskenteleville ammattilaiselle lapsiin kohdistuvan väkivaltatyön osaamisen kehittämiskesi. Verkkokoulu on ollut käytössä reilun kahden vuoden ajan. (Laajasalo ym. 2022, 3) Barnahus-hankeen tarkoituksena on kehittää moniammatillista ja saumatonta yhteistyötä viranomaisten välille sekä ehkäistä lapseen kohdistuvan väkivallan akuutteja ja kauaskantoisia vaikutuksia. (Lind Haldorsson & Circle 2017, 6)
Kehittämisprojektin tarkoituksena on verkkokouluun osallistuneiden palautteiden analyysin pohjalta kehittää verkkokoulua entistä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena on tuoda lasten kanssa työskenteleville näkyvämmäksi keinoja tunnistaa mahdollisia väkivaltatilanteita ja nostaa esille verkko-oppimisen hyödyt ammatillisen oppimisen tukena.
Barnahus-verkkokoulun palautekyselyyn vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä verkkokoulun sisältöön ja sen toimivuuteen. Palautteiden analyysin pohjalta ammattilaiset kokivat kaipaavansa konkreettisia keinoja kohdata ja auttaa väkivaltaa kohdannutta lasta.
Kehittämisprojektin myötä luotiin selkeä ajatuskartta, jonka tarkoituksena oli nostaa esille, tärkeimmät kehittämiskohteet, ja miten kehittämiskohteiden pohjalta oppimiskokemuksesta saataisiin entistä parempi.
Kehittämisprojektin tarkoituksena on verkkokouluun osallistuneiden palautteiden analyysin pohjalta kehittää verkkokoulua entistä toimivammaksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena on tuoda lasten kanssa työskenteleville näkyvämmäksi keinoja tunnistaa mahdollisia väkivaltatilanteita ja nostaa esille verkko-oppimisen hyödyt ammatillisen oppimisen tukena.
Barnahus-verkkokoulun palautekyselyyn vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä verkkokoulun sisältöön ja sen toimivuuteen. Palautteiden analyysin pohjalta ammattilaiset kokivat kaipaavansa konkreettisia keinoja kohdata ja auttaa väkivaltaa kohdannutta lasta.
Kehittämisprojektin myötä luotiin selkeä ajatuskartta, jonka tarkoituksena oli nostaa esille, tärkeimmät kehittämiskohteet, ja miten kehittämiskohteiden pohjalta oppimiskokemuksesta saataisiin entistä parempi.