Asiakaskokemus - muodin verkkokaupassa asioinnista vastuullisempaa tekoälyllä luodun palvelun avulla
Parikka, Riina (2023)
Parikka, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729884
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin tekoälyn avulla luodun palvelun vaikutuksia vastuullisuuteen muodin verkkokaupassa asioidessa. Tutkimuksessa keskityttiin koonvalintaan vaikuttavaan tekoälypalveluun asiakaskokemuksen näkökulmasta. Tätä aihetta tutkittiin sen ajankohtaisuuden sekä kiinnostavuuden vuoksi.
Tutkimuksessa pyrittiin arvioimaan asiakaskokemuksen kautta palvelun nykytila ja luotiin tämän kokemuksen perusteella yleiskuva nykytilasta sekä tuotettiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
Muotia tutkittiin alana ja tutkittiin vastuullisuuden määritelmää, sekä vastuullisuutta muodinalalla. Tutkimuksessa muodinala rajattiin koskemaan vaatteita ja tutkimuksessa päädyttiin tutkittujen ja rajattujen tietojen perusteella siihen, että vastuullisin vaate on se, joka päätyy käyttöön.
Tutkimuksessa tutustuttiin tekoälyn historiaan ja tutkittiin verkkokaupan kehitystä sen alku vaiheista alkaen. Tekoälyn roolia verkkokaupassa tutkittiin ja pohdittiin sen mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Päädyttiin roolin olevan vielä pieni, sen mahdollisuuksiin verrattuna.
Asiakaskokemusta tutkittiin ilmiönä, digitaalisena, sekä tekoälyn roolia digitaalisessa asiakaskokemuksessa. Tekoälyn avulla luoduilla palveluilla todettiin olevan useita tapoja vaikuttaa digitaalisessa asiakaskokemuksessa, kuitenkin vielä rajatuin mahdollisuuksin.
Tutkimus toteutettiin tekijän omakohtaisena empiirisenä tutkimuksena, jossa tilattiin vaatteita muodin verkkokaupasta ja käytettiin tekoälyllä luotua koonvalintaan vaikuttavaa palvelua. Tutustuttiin kilpaileviin palveluihin, mutta todettiin ettei vastuullisuus näiden palvelujen kohdalla olisi toteutunut, eli vaate ei olisi päätynyt käyttöön, joten ostoksia ei tehty näissä verkkokaupoissa. Tilatut vaatteet testattiin, kuvattiin ja arvioitiin palvelun toimivuutta.
Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin palvelun olevan hyödyllinen ja toimiva, mutta sisältävän vielä monia ongelmakohtia. Todettiin ettei palvelu nykyisellään osannut ottaa huomioon ihmisten moninaisuutta tai vastata yksilöllisiin tarpeisiin. Tutkimuksessa ei toteutunut vastuullisuus, koska tilatuista kahdeksasta (8) vaatteesta vain yksi (1) jäi käyttöön.
Todettiin, että kyseisellä sekä vastaavilla palveluilla on suuria mahdollisuuksia tulevaisuudessa, kun palvelut kehittyvät ja dataa saadaan kerättyä lisää.
Tutkimuksessa pyrittiin arvioimaan asiakaskokemuksen kautta palvelun nykytila ja luotiin tämän kokemuksen perusteella yleiskuva nykytilasta sekä tuotettiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
Muotia tutkittiin alana ja tutkittiin vastuullisuuden määritelmää, sekä vastuullisuutta muodinalalla. Tutkimuksessa muodinala rajattiin koskemaan vaatteita ja tutkimuksessa päädyttiin tutkittujen ja rajattujen tietojen perusteella siihen, että vastuullisin vaate on se, joka päätyy käyttöön.
Tutkimuksessa tutustuttiin tekoälyn historiaan ja tutkittiin verkkokaupan kehitystä sen alku vaiheista alkaen. Tekoälyn roolia verkkokaupassa tutkittiin ja pohdittiin sen mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Päädyttiin roolin olevan vielä pieni, sen mahdollisuuksiin verrattuna.
Asiakaskokemusta tutkittiin ilmiönä, digitaalisena, sekä tekoälyn roolia digitaalisessa asiakaskokemuksessa. Tekoälyn avulla luoduilla palveluilla todettiin olevan useita tapoja vaikuttaa digitaalisessa asiakaskokemuksessa, kuitenkin vielä rajatuin mahdollisuuksin.
Tutkimus toteutettiin tekijän omakohtaisena empiirisenä tutkimuksena, jossa tilattiin vaatteita muodin verkkokaupasta ja käytettiin tekoälyllä luotua koonvalintaan vaikuttavaa palvelua. Tutustuttiin kilpaileviin palveluihin, mutta todettiin ettei vastuullisuus näiden palvelujen kohdalla olisi toteutunut, eli vaate ei olisi päätynyt käyttöön, joten ostoksia ei tehty näissä verkkokaupoissa. Tilatut vaatteet testattiin, kuvattiin ja arvioitiin palvelun toimivuutta.
Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin palvelun olevan hyödyllinen ja toimiva, mutta sisältävän vielä monia ongelmakohtia. Todettiin ettei palvelu nykyisellään osannut ottaa huomioon ihmisten moninaisuutta tai vastata yksilöllisiin tarpeisiin. Tutkimuksessa ei toteutunut vastuullisuus, koska tilatuista kahdeksasta (8) vaatteesta vain yksi (1) jäi käyttöön.
Todettiin, että kyseisellä sekä vastaavilla palveluilla on suuria mahdollisuuksia tulevaisuudessa, kun palvelut kehittyvät ja dataa saadaan kerättyä lisää.