Oulun juhlaviikkojen markkinointiviestinnän kehittäminen
Karelehto, Pauliina (2014)
Karelehto, Pauliina
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629637
Tiivistelmä
Valitsin opinnäytetyölleni aiheeksi markkinointiviestinnän kehittämisen, koska harjoittelupaikassani Oulun juhlaviikoilla esiintyi tarve tutkia nykyistä markkinointiviestinnän tilannetta ja pohtia sen kehittämistä. Kesällä 2013 tehdyistä jäsentapahtumien kävijäkyselyistä ilmeni, että tapahtumien kävijöillä ei ollut selvää kuvaa Oulun juhlaviikoista tai sen toiminnasta.
Työssäni pohdin kävijäkyselyitä tutkimalla ja Oulun juhlaviikkojen tapahtumajärjestäjiä haastattelemalla konkreettisia keinoja, joilla kehittää markkinointiviestintää ja samalla lisätä yleistä tietämystä. Kävijä- ja tapahtumajärjestäjäkyselyt on toteutettu ZEF-kyselykoneella, johon verkostolla on lisenssi. Tapahtumajärjestäjien haastatteluista kuusi toteutettiin haastateltavan kanssa kahden kesken teemahaastatteluina ja kaksi sähköpostikyselyn kautta.
Työni tavoitteena on listata mahdollisia markkinointikeinoja, joita voitaisiin hyödyntää Oulun juhlaviikkojen toiminnassa tulevaisuudessa. Lopuksi näitä keinoja arvioi verkoston festivaalikoordinaattori ja tuottaja, ja heidän kommenttiensa pohjalta tein johtopäätökseni markkinointikeinojen toimivuudesta.
Tutkimustani varten olen perehtynyt tapahtuma-alaan sekä tapahtumamarkkinointiin liittyvään kirjallisuuteen. Tutkimustulokseni auttavat Oulun juhlaviikkoja kehittämään markkinointiviestintäänsä konkreettisin keinoin.
Kävijäkyselyt osoittivat, että vaikka Oulun juhlaviikot on suurelta yleisöltä käsitteenä pimennossa, ovat itse jäsentapahtumat hyvin esillä. Tietoa näistä tapahtumista löydetään parhaiten Internetin sekä Forum24-ilmaislehden välissä jaettavan käsiohjelman avulla. Tapahtumajärjestäjien ovat haastatteluiden perusteella tyytyväisiä Oulun juhlaviikoilta saatavaan apuun, ja kehitysehdotuksena esiin nousi poikkitaiteellinen yhteistyö eri tapahtumien välillä. During the internship at Oulu August Festival it occurred that there was a need to study the current situation and to consider ways to develop the marketing communications of the festival. In summer 2013 a visitor survey was made for the member events which showed that the visitors did not have a clear picture about Oulu August Festival or its functions.
In this thesis I pondered how to create concrete ways to develop the marketing communications of Oulu August Festival by studying the visitor surveys and interviewing the event organizers. The visitor and event organizer surveys were carried out by ZEF enquiry engine for which the network has a licence. Six of the eight event organizer interviews were conducted by theme interview and the last two by email.
The aim of the thesis was to list possible marketing measures which Oulu August Festival can utilize. Finally, the network representatives evaluated these measures. On the basis of the comments conclusions were made about how the marketing measures would work.
For the thesis literature of event production and event marketing have been studied. The results of the research will help Oulu August Festival to develop their marketing communications in concrete terms.
The visitor surveys showed that although the concept of Oulu August Festival was not well known were the actual member events recognized. Information about these events was best found on the Internet and the programme published as a supplement in the Forum24 newspaper. The interviews of the event organizers indicated that they were pleased with the help given by Oulu August Festival. Their development proposal was an inter-artistic collaboration between different events.
Työssäni pohdin kävijäkyselyitä tutkimalla ja Oulun juhlaviikkojen tapahtumajärjestäjiä haastattelemalla konkreettisia keinoja, joilla kehittää markkinointiviestintää ja samalla lisätä yleistä tietämystä. Kävijä- ja tapahtumajärjestäjäkyselyt on toteutettu ZEF-kyselykoneella, johon verkostolla on lisenssi. Tapahtumajärjestäjien haastatteluista kuusi toteutettiin haastateltavan kanssa kahden kesken teemahaastatteluina ja kaksi sähköpostikyselyn kautta.
Työni tavoitteena on listata mahdollisia markkinointikeinoja, joita voitaisiin hyödyntää Oulun juhlaviikkojen toiminnassa tulevaisuudessa. Lopuksi näitä keinoja arvioi verkoston festivaalikoordinaattori ja tuottaja, ja heidän kommenttiensa pohjalta tein johtopäätökseni markkinointikeinojen toimivuudesta.
Tutkimustani varten olen perehtynyt tapahtuma-alaan sekä tapahtumamarkkinointiin liittyvään kirjallisuuteen. Tutkimustulokseni auttavat Oulun juhlaviikkoja kehittämään markkinointiviestintäänsä konkreettisin keinoin.
Kävijäkyselyt osoittivat, että vaikka Oulun juhlaviikot on suurelta yleisöltä käsitteenä pimennossa, ovat itse jäsentapahtumat hyvin esillä. Tietoa näistä tapahtumista löydetään parhaiten Internetin sekä Forum24-ilmaislehden välissä jaettavan käsiohjelman avulla. Tapahtumajärjestäjien ovat haastatteluiden perusteella tyytyväisiä Oulun juhlaviikoilta saatavaan apuun, ja kehitysehdotuksena esiin nousi poikkitaiteellinen yhteistyö eri tapahtumien välillä.
In this thesis I pondered how to create concrete ways to develop the marketing communications of Oulu August Festival by studying the visitor surveys and interviewing the event organizers. The visitor and event organizer surveys were carried out by ZEF enquiry engine for which the network has a licence. Six of the eight event organizer interviews were conducted by theme interview and the last two by email.
The aim of the thesis was to list possible marketing measures which Oulu August Festival can utilize. Finally, the network representatives evaluated these measures. On the basis of the comments conclusions were made about how the marketing measures would work.
For the thesis literature of event production and event marketing have been studied. The results of the research will help Oulu August Festival to develop their marketing communications in concrete terms.
The visitor surveys showed that although the concept of Oulu August Festival was not well known were the actual member events recognized. Information about these events was best found on the Internet and the programme published as a supplement in the Forum24 newspaper. The interviews of the event organizers indicated that they were pleased with the help given by Oulu August Festival. Their development proposal was an inter-artistic collaboration between different events.