Opiskelijan ADHD:n psykososiaalinen hoito ja tuki : toimintamalli Turun opiskeluterveydenhuoltoon
Viskari, Anne (2023)
Viskari, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629759
Tiivistelmä
Hoitamattomana ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) voi haitata arjen toimintakykyä sekä suurentaa mm. psykiatristen häiriöiden, syrjäytymisen ja päihteiden käytön riskiä. ADHD:n hoito koostuu lääkehoidosta ja psykososiaalisista hoitomuodoista. (ADHD: Käypä hoito -suositus 2019.) ADHD:n psykososiaalisen hoidon tarjonta koettiin Turun opiskeluterveydenhuollossa puutteelliseksi ja sen kehittämiselle nähtiin tarve.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää Turun opiskeluterveydenhuollossa tarjottavaa ADHD:n psykososiaalista hoitoa ja tukea ja luoda tälle toiminnalle selkeä toimintamalli. Toimeksiantaja oli Turun kaupungin ehkäisevä terveydenhuolto. Kehittämisprojektin tietoperustaksi tehtiin kirjallisuuskatsaus ja kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihtä, dialogista keskustelua, työpajatyöskentelyä sekä Benchmarking ja Service Blueprint -menetelmiä.
Tuotoksena luotiin opiskelijan ADHD:n psykososiaalisen hoidon ja tuen toimintamalli Turun opiskeluterveydenhuoltoon. Toimintamallin käyttöönotto edistää ADHD-diagnoosin saaneen opiskelijan asianmukaista hoitoa ja hoidon saattavuutta, mikä tukee opiskelijan opiskelukykyä ja kuntoutumista.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää Turun opiskeluterveydenhuollossa tarjottavaa ADHD:n psykososiaalista hoitoa ja tukea ja luoda tälle toiminnalle selkeä toimintamalli. Toimeksiantaja oli Turun kaupungin ehkäisevä terveydenhuolto. Kehittämisprojektin tietoperustaksi tehtiin kirjallisuuskatsaus ja kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihtä, dialogista keskustelua, työpajatyöskentelyä sekä Benchmarking ja Service Blueprint -menetelmiä.
Tuotoksena luotiin opiskelijan ADHD:n psykososiaalisen hoidon ja tuen toimintamalli Turun opiskeluterveydenhuoltoon. Toimintamallin käyttöönotto edistää ADHD-diagnoosin saaneen opiskelijan asianmukaista hoitoa ja hoidon saattavuutta, mikä tukee opiskelijan opiskelukykyä ja kuntoutumista.