Kohti sidosryhmälähtöistä projektiviestintää
Kemppainen, Jenni (2023)
Kemppainen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629725
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona matkailualan edunvalvontajärjestölle eli liitolle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan projektiviestinnän hyviä puolia ja kompastuskiviä, sillä aihetta ei ole aikaisemmin liitossa tutkittu. Saatujen tulosten perusteella tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kattavasti tietoa projektiviestinnän nykytilasta ja antaa suosituksia sen kehittämiseen.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta. Ensimmäisessä osuudessa käsitellään hyvää viestintää ja sen eri elementtejä. Toisessa osuudessa käsitellään tarkemmin projektiviestintää ja sitä, miten se toteutetaan sidosryhmälähtöisesti.
Tässä työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimuksessa tutkittiin samoilla kysymyksillä kahden eri tutkimusjoukon mielipiteitä: jäsenten ja ei-jäsenten. Vastauksissa ei tunnistettu merkittäviä eroja jäsenten ja ei-jäsenten välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että projektien sidosryhmät ovat pääasiassa tyytyväisiä nykyiseen projektiviestintään. Erityisesti informatiivisuus ja viestinnän kanavat saivat kiitosta. Suurimpia kompastuskiviä tutkimuksen mukaan ovat viestinnän visuaalisuus ja rakenne.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta. Ensimmäisessä osuudessa käsitellään hyvää viestintää ja sen eri elementtejä. Toisessa osuudessa käsitellään tarkemmin projektiviestintää ja sitä, miten se toteutetaan sidosryhmälähtöisesti.
Tässä työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimuksessa tutkittiin samoilla kysymyksillä kahden eri tutkimusjoukon mielipiteitä: jäsenten ja ei-jäsenten. Vastauksissa ei tunnistettu merkittäviä eroja jäsenten ja ei-jäsenten välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että projektien sidosryhmät ovat pääasiassa tyytyväisiä nykyiseen projektiviestintään. Erityisesti informatiivisuus ja viestinnän kanavat saivat kiitosta. Suurimpia kompastuskiviä tutkimuksen mukaan ovat viestinnän visuaalisuus ja rakenne.