Lasten neuropsykiatristen häiriöiden huomioiminen urheiluseuratoiminnassa: ohjaajan opas Helsingin Kisa-Veikoille
Kuitunen, Viivi (2023)
Kuitunen, Viivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629716
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Viivi Kuitunen
Lasten neuropsykiatristen häiriöiden huomioiminen urheiluseuratoiminnassa,
Ohjaajan opas Helsingin Kisa-Veikoille
37 sivua ja 2 liitettä
Syksy, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja kirkon alan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä yleisurheiluseura Helsingin Kisa-Veikkojen valmentajien tietoisuutta lasten neuropsykiatrisista häiriöistä. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Helsingin Kisa-Veikot. Helsingin Kisa-Veikot on Suomen suurin yleisurheiluseura, joka on perustettu vuonna 1909. Seuran työntekijät kokivat yhteistyöprosessin alussa kaikista tarpeellisimmaksi kehityskohteeksi valmentajien lisäkoulutuksen lasten erilaisten neuropsykiatristen häiriöiden osalta.
Kehittämistyön konkreettisena tavoitteena oli luoda opas lasten neuropsykiatristen häiriöiden kohtaamisesta ja nepsy-lasten ohjaamisesta urheiluseurassa. Oppaan pohjalta toteutettiin myös työpaja tyylinen koulutustilaisuus samasta aiheesta. Oppaan ja koulutuksen teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen sekä tutkimuksiin neuropsykiatrisista häiriöistä ja urheilusta. Oppaan sekä koulutuksen tarkoituksena oli tarjota valmentajille kohdennettua tietoa lasten neuropsykiatrisista häiriöistä sekä niiden erityispiirteistä, joita tulisi ottaa huomioon ohjatessa lapsia.
Oppaasta ja koulutuksesta saadun palautteen mukaan kehittämistyöllä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Kehittämistyön tavoitteena oli tietoisuuden lisääminen ja erilaisten työkalujen antaminen valmentajille heidän valmennustyöhönsä. Yhtenä erillisenä tavoitteena oli myös tarjota valmentajille vertaistukea. Työpajana pidettyyn koulutukseen sisällytettiin tästä syystä keskustelua, vapaata ajatustenvaihtoa sekä ohjattuja pienryhmätehtäviä. Vertaistuellinen näkökulma toteutui aktiivisten ja avointen osallistujien ansioista kiitettävällä tavalla.
Asiasanat: kohtaaminen, neuropsykiatriset häiriöt, ohjaaminen, urheilu ABSTRACT
Viivi Kuitunen
Awareness of children’s neuropsychiatric disorders in athletic club,
A guide for coaches in Helsingin Kisa-Veikot
37 pages and 2 appendices
Fall 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services and diaconal work
BA of Social services and diaconal work
The purpose of this development-oriented thesis was to increase the awareness of coaches in the Helsinki Kisa-Veikot athletics club about neuropsychiatric disorders in children. Helsinki Kisa-Veikot acted as the working life partner of this thesis. Helsinki Kisa-Veikot is Finland's largest athletics club, which was founded in 1909. During the beginning of the cooperation process, the club's employees felt that additional training for coaches regarding children's various neuropsychiatric disorders was the most necessary development subject.
The primary goal of the development work was to create a guide that will educate coaches and increase awareness of children's neuropsychiatric disorders in sports club activities. A workshop-style training session on the same topic was also implemented based on the guide. The theoretical reference framework of the guide and training is based on literature and research on neuropsychiatric disorders and sports. The purpose of the guide and the training was to provide coaches with targeted information about children's neuropsychiatric disorders and their special features that should be considered when coaching and guiding children.
According to the feedback received from the guide and the training session, the development work achieved the goals set for it. The goal of the development work was to increase awareness and give coaches different tools for their coaching work. One separate goal was also to offer peer support to coaches. For this reason, the training held as a workshop included discussion, exchange of ideas and guided small group assignments. The peer supportive perspective was achieved in a commendable way, thanks to active and openminded participants.
Keywords: encounter, guidance, neuropsychiatric disorders, sports
Viivi Kuitunen
Lasten neuropsykiatristen häiriöiden huomioiminen urheiluseuratoiminnassa,
Ohjaajan opas Helsingin Kisa-Veikoille
37 sivua ja 2 liitettä
Syksy, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja kirkon alan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä yleisurheiluseura Helsingin Kisa-Veikkojen valmentajien tietoisuutta lasten neuropsykiatrisista häiriöistä. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Helsingin Kisa-Veikot. Helsingin Kisa-Veikot on Suomen suurin yleisurheiluseura, joka on perustettu vuonna 1909. Seuran työntekijät kokivat yhteistyöprosessin alussa kaikista tarpeellisimmaksi kehityskohteeksi valmentajien lisäkoulutuksen lasten erilaisten neuropsykiatristen häiriöiden osalta.
Kehittämistyön konkreettisena tavoitteena oli luoda opas lasten neuropsykiatristen häiriöiden kohtaamisesta ja nepsy-lasten ohjaamisesta urheiluseurassa. Oppaan pohjalta toteutettiin myös työpaja tyylinen koulutustilaisuus samasta aiheesta. Oppaan ja koulutuksen teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen sekä tutkimuksiin neuropsykiatrisista häiriöistä ja urheilusta. Oppaan sekä koulutuksen tarkoituksena oli tarjota valmentajille kohdennettua tietoa lasten neuropsykiatrisista häiriöistä sekä niiden erityispiirteistä, joita tulisi ottaa huomioon ohjatessa lapsia.
Oppaasta ja koulutuksesta saadun palautteen mukaan kehittämistyöllä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Kehittämistyön tavoitteena oli tietoisuuden lisääminen ja erilaisten työkalujen antaminen valmentajille heidän valmennustyöhönsä. Yhtenä erillisenä tavoitteena oli myös tarjota valmentajille vertaistukea. Työpajana pidettyyn koulutukseen sisällytettiin tästä syystä keskustelua, vapaata ajatustenvaihtoa sekä ohjattuja pienryhmätehtäviä. Vertaistuellinen näkökulma toteutui aktiivisten ja avointen osallistujien ansioista kiitettävällä tavalla.
Asiasanat: kohtaaminen, neuropsykiatriset häiriöt, ohjaaminen, urheilu
Viivi Kuitunen
Awareness of children’s neuropsychiatric disorders in athletic club,
A guide for coaches in Helsingin Kisa-Veikot
37 pages and 2 appendices
Fall 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services and diaconal work
BA of Social services and diaconal work
The purpose of this development-oriented thesis was to increase the awareness of coaches in the Helsinki Kisa-Veikot athletics club about neuropsychiatric disorders in children. Helsinki Kisa-Veikot acted as the working life partner of this thesis. Helsinki Kisa-Veikot is Finland's largest athletics club, which was founded in 1909. During the beginning of the cooperation process, the club's employees felt that additional training for coaches regarding children's various neuropsychiatric disorders was the most necessary development subject.
The primary goal of the development work was to create a guide that will educate coaches and increase awareness of children's neuropsychiatric disorders in sports club activities. A workshop-style training session on the same topic was also implemented based on the guide. The theoretical reference framework of the guide and training is based on literature and research on neuropsychiatric disorders and sports. The purpose of the guide and the training was to provide coaches with targeted information about children's neuropsychiatric disorders and their special features that should be considered when coaching and guiding children.
According to the feedback received from the guide and the training session, the development work achieved the goals set for it. The goal of the development work was to increase awareness and give coaches different tools for their coaching work. One separate goal was also to offer peer support to coaches. For this reason, the training held as a workshop included discussion, exchange of ideas and guided small group assignments. The peer supportive perspective was achieved in a commendable way, thanks to active and openminded participants.
Keywords: encounter, guidance, neuropsychiatric disorders, sports