Yläasteikäisten kokemuksia ala-asteajan liikunnan merkityksestä mielialaan
Saarela, Joni; Sulila, Johannes (2014)
Saarela, Joni
Sulila, Johannes
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101314692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101314692
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä yläasteikäisiltä nuorilta kokemuksia ala-asteajan liikunnan vaikutuksista nuorten nykyiseen mielialaan. Olemme molemmat mielenterveystyöhön suuntaavia sairaanhoidonopiskelijoita ja olemme koulun sekä työn kautta olleet paljon tekemisissä masentuneiden nuorten parissa. Nuoria seuratessamme meille jäi auttamatta tunne, että osana masennusta oli myös liikunnan puute. Aikuisilla teetetyissä tutkimuksissa on osoitettu, että säännöllinen liikunta ylläpitää ja tuottaa suotuisaa mielialaa, mutta lasten kohdalla tutkimustuloksia on vähän. Mitä lasten ja nuorten liikunnasta kuitenkin varmasti tiedetään, on että urheiluseuroissa tapahtuva liikunta vähenee jyrkästi 12 ikävuoden jälkeen.
Myös USA:n terveysministeriön liikuntasuositukset komitearaportin 2008 mukaan lasten ja nuorten liikunnan terveysvaikutuksista ilmenee yhä monia tutkimustarpeita, joista erityisesti, vaikuttaako liikunta esimerkiksi käyttäytymiseen luokassa sekä koulumenestykseen. Näiden tietojen pohjalta aihe oli mielestämme todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ajatellen.
Toimimme yhdessä oululaisen yläasteen terveystiedon opettajan kanssa järjestäen tutkimuksen jolla keräsimme laadullisia menetelmiä käyttäen nuorten kokemuksia ja etsimme kytköksiä lapsuudenajan liikunnan ja nuoruuden alkuvuosien mielialan välille. Tutkimuksessamme ilmeni, että pääosa nuorista koki erityisesti monimuotoisen liikunnan lisänneen mielialaa korottaen muun muassa vastanneiden itsetuntoa. Tutkimuksessamme kunnioitettiin eritoten vastanneiden anonymiteettiä, eikä tutkimuksessa näin ollen käsitellä tunnistamiseen mahdollisesti johtavia tekijöitä.
Kerätty tieto auttaa kaikkia lasten ja nuorten parissa työskenteleviä ammattihenkilöitä ymmärtämään paremmin, kuinka nuoret itse kokevat liikunnan merkityksen.
Vastaavaa kokemusperään perustuvaa tutkimusta ei ole tehty ja tavoitteenamme on tuottaa tiivis katsaus lasten ja nuorten liikunta- ja mielialakokemuksista käytettäväksi alan ammattilaisille. Työn tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi suunniteltaessa uusia lapsia liikuntaan motivoivia malleja tai kampanjoita kouluissa sekä kotona.
Tässä opinnäytetyössä pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Kokevatko nuoret ala-asteajan liikunnalla olleen merkitystä nykyiseen mielialaan?
2. Kokevatko nuoret harrastetun liikunnan muodolla olleen vaikutusta nykyiseen mielialaan?
Myös USA:n terveysministeriön liikuntasuositukset komitearaportin 2008 mukaan lasten ja nuorten liikunnan terveysvaikutuksista ilmenee yhä monia tutkimustarpeita, joista erityisesti, vaikuttaako liikunta esimerkiksi käyttäytymiseen luokassa sekä koulumenestykseen. Näiden tietojen pohjalta aihe oli mielestämme todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ajatellen.
Toimimme yhdessä oululaisen yläasteen terveystiedon opettajan kanssa järjestäen tutkimuksen jolla keräsimme laadullisia menetelmiä käyttäen nuorten kokemuksia ja etsimme kytköksiä lapsuudenajan liikunnan ja nuoruuden alkuvuosien mielialan välille. Tutkimuksessamme ilmeni, että pääosa nuorista koki erityisesti monimuotoisen liikunnan lisänneen mielialaa korottaen muun muassa vastanneiden itsetuntoa. Tutkimuksessamme kunnioitettiin eritoten vastanneiden anonymiteettiä, eikä tutkimuksessa näin ollen käsitellä tunnistamiseen mahdollisesti johtavia tekijöitä.
Kerätty tieto auttaa kaikkia lasten ja nuorten parissa työskenteleviä ammattihenkilöitä ymmärtämään paremmin, kuinka nuoret itse kokevat liikunnan merkityksen.
Vastaavaa kokemusperään perustuvaa tutkimusta ei ole tehty ja tavoitteenamme on tuottaa tiivis katsaus lasten ja nuorten liikunta- ja mielialakokemuksista käytettäväksi alan ammattilaisille. Työn tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi suunniteltaessa uusia lapsia liikuntaan motivoivia malleja tai kampanjoita kouluissa sekä kotona.
Tässä opinnäytetyössä pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Kokevatko nuoret ala-asteajan liikunnalla olleen merkitystä nykyiseen mielialaan?
2. Kokevatko nuoret harrastetun liikunnan muodolla olleen vaikutusta nykyiseen mielialaan?