Monimuotoisuus osana markkinointiviestintää: opas monimuotoisen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen
Hyvärinen, Oona (2023)
Hyvärinen, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629698
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa markkinoijaa ymmärtämään monimuotoisesta markkinointiviestinnästä ja sen merkityksestä suomalaisessa markkinointiviestinnässä. Monimuotoinen markkinointiviestintä vaikuttaa suuresti siihen, miten vähemmistöön kuuluvat kokevat itsensä osaksi yhteiskuntaa. Tämän myötä monimuotoisuuden vaikutusta tulisi tarkastella myös markkinointiviestinnän kautta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yritysvastuusta, markkinointiviestinnästä ja niiden liitoksesta monimuotoiseen markkinointiviestintään. Kyseiset aihealueet ja niiden keskeisin sisältö avattiin monimuotoisuuden näkökulmasta. Tietoperustassa esiteltiin markkinointiviestinnän vaikutusta etnisen taustan omaaviin ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.
Opinnäytetyön tueksi luotiin opas monimuotoisen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Oppaasta haluttiin tehdä helposti lähestyttävä ja ymmärrettävä kokonaisuus, joka tukee markkinoijaa monimuotoisemman markkinointiviestinnän tekemisessä. Tarkastelukulmana oppaassa hyödynnettiin jatkuvan oppimisen kehää sekä SOSTAC-mallia, jotka toimivat punaisena lankana markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteuttamisen prosessissa. Prosessin avulla markkinoija voi onnistua paremmin suunnittelemaan ja toteuttamaan monimuotoista markkinointiviestintää ja huomioimaan oleellisimmat asiat. Prosessi tukee omaa reflektointia, minkä vuoksi oppaaseen on jätetty tilaa omille muistiinpanoille. Teoria ja prosessi muodostuivat työn tietoperustan pohjalta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yritysvastuusta, markkinointiviestinnästä ja niiden liitoksesta monimuotoiseen markkinointiviestintään. Kyseiset aihealueet ja niiden keskeisin sisältö avattiin monimuotoisuuden näkökulmasta. Tietoperustassa esiteltiin markkinointiviestinnän vaikutusta etnisen taustan omaaviin ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.
Opinnäytetyön tueksi luotiin opas monimuotoisen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Oppaasta haluttiin tehdä helposti lähestyttävä ja ymmärrettävä kokonaisuus, joka tukee markkinoijaa monimuotoisemman markkinointiviestinnän tekemisessä. Tarkastelukulmana oppaassa hyödynnettiin jatkuvan oppimisen kehää sekä SOSTAC-mallia, jotka toimivat punaisena lankana markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteuttamisen prosessissa. Prosessin avulla markkinoija voi onnistua paremmin suunnittelemaan ja toteuttamaan monimuotoista markkinointiviestintää ja huomioimaan oleellisimmat asiat. Prosessi tukee omaa reflektointia, minkä vuoksi oppaaseen on jätetty tilaa omille muistiinpanoille. Teoria ja prosessi muodostuivat työn tietoperustan pohjalta.