Liikunta varhaiskasvatuksessa: varhaiskasvatussuunnitelman liikuntasuositusten toteutuminen vaasalaisissa päiväkodeissa
Mäkitalo, Saara (2023)
Mäkitalo, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529604
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on selvitys ja kartoitus siitä, miten varhaiskasvatussuunnitelman liikuntasuositukset toteutuvat vaasalaisissa päiväkodeissa varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen sosionomien näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisina varhaiskasvattajat kokevat olevansa liikunnallisina kasvattajina, millaisin liikuntavälinein liikuntaa toteutetaan sekä miten päiväkotien toimintatapoja liikunnan suhteen voisi kehittää.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuslakia sekä varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluu lasten liikuntasuositukset, liikuntakasvatus sekä motoriset taidot. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä Google Forms -kyselylomakkeella. Kyselylomake (Liite 2.) lähetettiin Vaasan kaupungin suomenkielisten päiväkotien johtajille, joita pyydettiin välittämään se yksikkönsä/yksiköidensä varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen sosionomeille. Kyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjatut liikuntasuositukset toteutuvat vaasalaisissa päiväkodeissa pääosin hyvin. Lapsia kannustetaan liikkumaan sekä ulkoilemaan, ja liikuntaa toteutetaan vuodenajoille ominaisin liikuntamuodoin. Ulkoliikuntaan on päiväkodeissa pääosin hyvät mahdollisuudet ja ympäristöt, mutta sisätiloissa ongelmana on tilojen puute. Toisaalta tutkimuksen mukaan useimmissa päiväkodeissa hyödynnetään liikuntasalivuoroja. Vaasalaiset varhaiskasvattajat ovat liikuntaan kannustavia, mutta kokevat myös tarvitsevansa lisäkoulutusta liikuntakasvatuksesta. The purpose of this bachelor's thesis is to find out how the physical activity recommendations of the early childhood education plan are implemented in daycare centres from the perspective of early childhood education teachers and early childhood education bachelors of social services. The purpose was to get answers to what kind of teachers of physical education the early childhood educators feel they are, what kind of exercise equipment is used to implement exercise, and how kindergartens' operating methods regarding exercise could be developed.
The theoretical reference framework is about early childhood education, The Act on Early Childhood Education and Care and the early childhood education plan. In addition, the theoretical framework includes exercise recommendations for children, physical education and motor skills. The reasearch was a qualitative research that was implemented using an online Google Forms questionnaire. The questionnaire (Appendix 2.) was sent to the managers of Finnish-speaking kindergartens in Vaasa. The survey was answered by 16 early childhood educators.
The study showed that the physical activity recommendations in the early childhood education plan are implemented well for the most part in the kindergartens in Vaasa. Children are encouraged to move and go outside, and physical exercise is implemented in different forms of physical exercise specific to the seasons. Daycare centres mostly have good opportunities and environments for outdoor exercise, but indoors, the problem is the lack of space. On the other hand, according to the study, most daycare centres use the facilites of a gym. Early childhood educators in Vaasa encourage the children to physical activity, but also feel that they need additional training in physical education.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, varhaiskasvatuslakia sekä varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluu lasten liikuntasuositukset, liikuntakasvatus sekä motoriset taidot. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä Google Forms -kyselylomakkeella. Kyselylomake (Liite 2.) lähetettiin Vaasan kaupungin suomenkielisten päiväkotien johtajille, joita pyydettiin välittämään se yksikkönsä/yksiköidensä varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen sosionomeille. Kyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjatut liikuntasuositukset toteutuvat vaasalaisissa päiväkodeissa pääosin hyvin. Lapsia kannustetaan liikkumaan sekä ulkoilemaan, ja liikuntaa toteutetaan vuodenajoille ominaisin liikuntamuodoin. Ulkoliikuntaan on päiväkodeissa pääosin hyvät mahdollisuudet ja ympäristöt, mutta sisätiloissa ongelmana on tilojen puute. Toisaalta tutkimuksen mukaan useimmissa päiväkodeissa hyödynnetään liikuntasalivuoroja. Vaasalaiset varhaiskasvattajat ovat liikuntaan kannustavia, mutta kokevat myös tarvitsevansa lisäkoulutusta liikuntakasvatuksesta.
The theoretical reference framework is about early childhood education, The Act on Early Childhood Education and Care and the early childhood education plan. In addition, the theoretical framework includes exercise recommendations for children, physical education and motor skills. The reasearch was a qualitative research that was implemented using an online Google Forms questionnaire. The questionnaire (Appendix 2.) was sent to the managers of Finnish-speaking kindergartens in Vaasa. The survey was answered by 16 early childhood educators.
The study showed that the physical activity recommendations in the early childhood education plan are implemented well for the most part in the kindergartens in Vaasa. Children are encouraged to move and go outside, and physical exercise is implemented in different forms of physical exercise specific to the seasons. Daycare centres mostly have good opportunities and environments for outdoor exercise, but indoors, the problem is the lack of space. On the other hand, according to the study, most daycare centres use the facilites of a gym. Early childhood educators in Vaasa encourage the children to physical activity, but also feel that they need additional training in physical education.