Tiedolla johtaminen kasvattajien digiosaamisen kehittämisessä
Lennes, Risto (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629629
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää Vaasan kunnallisen varhaiskasvatuksen työntekijöiden digiosaamisen taso sekä hyödyntää tätä informaatiota tiedolla johtamisen keinoin, jotta lapset saisivat riittävät digitaidot tulevaan arkielämään. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin syksyllä 2023.
Digiosaamisen taso selvitettiin kansallisella Vopeka-kyselyllä, josta luotiin aineiston keruuprosessi tuloksien vertailua varten. Vaasassa kysely toteutetaan syksyi-sin, joka toinen vuosi. Kehittämistyön tuloksissa kävi ilmi, että kohderyhmä oli samalla tasolla muualla Suomessa Vopeka-kyselyyn vastanneiden kanssa. Kysely oli pakollinen, mutta vastausprosentti oli silti 49.
Tuloksista voitiin nähdä, että varhaiskasvatusyksiköiden verkkoyhteyksissä oli haasteita. Myös digilaitteiden sekä -ympäristöjen peruskäyttöön tarvittiin enemmän tukea. Digiympäristöjä osattiin myös hyödyntää luovasti arjessa lapsien kanssa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin myös tiedolla johtamisen prosessimallia varhaiskasvatuksen työntekijöiden digiosaamisen jatkuvan tuen mahdollistamiseksi. Varhaiskasvatuksen esihenkilöt osallistuvat prosessin avulla digiosaamisen kehit-tämiseen omissa yksiköissään tiedonkeruuprosessin edetessä.
Digiosaamisen taso selvitettiin kansallisella Vopeka-kyselyllä, josta luotiin aineiston keruuprosessi tuloksien vertailua varten. Vaasassa kysely toteutetaan syksyi-sin, joka toinen vuosi. Kehittämistyön tuloksissa kävi ilmi, että kohderyhmä oli samalla tasolla muualla Suomessa Vopeka-kyselyyn vastanneiden kanssa. Kysely oli pakollinen, mutta vastausprosentti oli silti 49.
Tuloksista voitiin nähdä, että varhaiskasvatusyksiköiden verkkoyhteyksissä oli haasteita. Myös digilaitteiden sekä -ympäristöjen peruskäyttöön tarvittiin enemmän tukea. Digiympäristöjä osattiin myös hyödyntää luovasti arjessa lapsien kanssa.
Kehittämistyössä hyödynnettiin myös tiedolla johtamisen prosessimallia varhaiskasvatuksen työntekijöiden digiosaamisen jatkuvan tuen mahdollistamiseksi. Varhaiskasvatuksen esihenkilöt osallistuvat prosessin avulla digiosaamisen kehit-tämiseen omissa yksiköissään tiedonkeruuprosessin edetessä.