Kirjasto opiskelijoiden ja opettajien palveluksessa. Lukemisen ja kirjoittamisen asema ja kirjaston palvelut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Uotila, Pekka; Salmela, Tapio; Laitala, Henni (2023)
Uotila, Pekka
Salmela, Tapio
Laitala, Henni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-519-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-519-2
Tiivistelmä
Tässä raportissa käsitellään ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta ammattikorkeakoulussa. Raportin tarkoituksena on pohtia, miten näitä näkemyksiä voi hyödyntää ammattikorkeakoulun kirjaston ja julkaisupalveluiden kehittämiseen. Raportti perustuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa tehtyihin ryhmähaastatteluihin.
Ammattikorkeakouluopettajille lukeminen liittyy oman alan tiedon jakamiseen opiskelijoille, ja he pyrkivät ohjaamaan opiskelijat tärkeän tiedon äärelle. Opiskelijoiden kyky lukea pitkiä tekstejä huolestuttaa opettajia, joten nämä suodattavat ja tiivistävät aineistoja opiskelijoilleen. Opiskelijat tunnistavat opettajien tavan toimia ja ymmärtävät, että vaikka opettajan opetusmateriaalin hallinta saattaa riittää hyväksyttävään suoritukseen, alkuperäisiin lähteisiin perehtymällä pääsee syvemmälle.
Lukeminen ja kirjoittaminen ovat muuttuneet teknologian kehittyessä. Kirjastot eivät enää ole ensisijaisia tiedonhankintapaikkoja, vaan opiskelijat ja opettajat etsivät tietoa usein Internetin eri lähteistä. Toiminta verkko-oppimisympäristössä vaatii paljon lukemista ja kirjoittamista.
Kirjoittaminen verkko-oppimisympäristössä, julkaiseminen ja pyrkimys avoimuuteen ovat tuoneet mukanaan korkeakoulun arkeen seikkoja, joissa on huomioitava entistä enemmän tekijyys, lähteiden luotettavuus ja julkisuus. Korkeakoulun kehittämispuheessa ja tavoitteissa opiskelijakeskeisyys ja vapaus valita opiskeltavaa ainesta vaikuttavat kirjaston palvelutehtävään. Lukeminen ja kirjoittaminen liittyvät tiiviisti verkko-oppimiseen ja sen mukaan tuomiin uusiin ilmiöihin. Kirjaston tehtävät liittyvät yhä monimuotoisemmassa lukemisen ja kirjoittamisen ympäristössä selviytymiseen muun muassa lähdekritiikkiin, tekijänoikeuksiin ja julkaisemiseen liittyvissä kysymyksissä. Ammattikorkeakoulukirjastot voisivat profiloitua entistäkin selkeämmin korkeatasoisen ammatillisen tiedon asiantuntijoina ja edistäjinä.
Ammattikorkeakouluopettajille lukeminen liittyy oman alan tiedon jakamiseen opiskelijoille, ja he pyrkivät ohjaamaan opiskelijat tärkeän tiedon äärelle. Opiskelijoiden kyky lukea pitkiä tekstejä huolestuttaa opettajia, joten nämä suodattavat ja tiivistävät aineistoja opiskelijoilleen. Opiskelijat tunnistavat opettajien tavan toimia ja ymmärtävät, että vaikka opettajan opetusmateriaalin hallinta saattaa riittää hyväksyttävään suoritukseen, alkuperäisiin lähteisiin perehtymällä pääsee syvemmälle.
Lukeminen ja kirjoittaminen ovat muuttuneet teknologian kehittyessä. Kirjastot eivät enää ole ensisijaisia tiedonhankintapaikkoja, vaan opiskelijat ja opettajat etsivät tietoa usein Internetin eri lähteistä. Toiminta verkko-oppimisympäristössä vaatii paljon lukemista ja kirjoittamista.
Kirjoittaminen verkko-oppimisympäristössä, julkaiseminen ja pyrkimys avoimuuteen ovat tuoneet mukanaan korkeakoulun arkeen seikkoja, joissa on huomioitava entistä enemmän tekijyys, lähteiden luotettavuus ja julkisuus. Korkeakoulun kehittämispuheessa ja tavoitteissa opiskelijakeskeisyys ja vapaus valita opiskeltavaa ainesta vaikuttavat kirjaston palvelutehtävään. Lukeminen ja kirjoittaminen liittyvät tiiviisti verkko-oppimiseen ja sen mukaan tuomiin uusiin ilmiöihin. Kirjaston tehtävät liittyvät yhä monimuotoisemmassa lukemisen ja kirjoittamisen ympäristössä selviytymiseen muun muassa lähdekritiikkiin, tekijänoikeuksiin ja julkaisemiseen liittyvissä kysymyksissä. Ammattikorkeakoulukirjastot voisivat profiloitua entistäkin selkeämmin korkeatasoisen ammatillisen tiedon asiantuntijoina ja edistäjinä.