Kahdeksasluokkalaisten kokema alaselkäkipu
Laukkanen, Henna; Pakkanen, Anniina (2023)
Laukkanen, Henna
Pakkanen, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529616
Tiivistelmä
Alaselkäkipu on maailmanlaajuisesti suuri terveydenhuoltoa rasittava ja taloudellisia kustannuksia tuottava ongelma, ja alaselkäkipuisten määrän katsotaan tulevaisuudessa vain lisääntyvän. Vaikka suurin näyttö tällä hetkellä alaselkäkivun yleisyydestä on aikuisväestön keskuudessa, ovat alaselkäongelmat yleistymässä myös lasten ja nuorten vaivana.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kahdeksasluokkalaisen kokemaa epäspesifiä alaselkäkipua ja sen vaikutusta koulupäivän aikana koettuun toimintakykyyn. Lisäksi tutkittiin, miten kahdeksan viikon mittainen alaraajojen ja keskivartalon syvien lihasten kestovoimaharjoittelu vaikuttaa koettuun kipuun ja toimintakykyyn koulupäivien aikana. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Lauritsalan yhtenäiskoulu, jonka yhdestä kahdeksasluokasta rekrytoitiin tutkimukseen osallistujat. Opinnäytetyön idea oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva harjoitusohjelma alaselkäkipuun, joka olisi helposti toteutettavissa koulupäivien sisällä ja palvella lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisia.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineiston tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen alussa ja lopussa suoritettiin loppukyselyt ja -haastattelut, joista saatuja aineistoa vertailtiin keskenään. Laadullisen tutkimuksen analysoinnin lähtökohtana käytettiin teorialähtöistä analyysiä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset ovat lihasvoimaharjoittelun koettu hyöty oppituntien aikaisiin työskentelyasentoihin ja sitä kautta jaksamiseen sekä alaselkäkivun määrän ja voimakkuuden vähenemiseen. Tutkimuksen jatkokehittäminen olisi hyvä toteuttaa yhdessä kouluterveydenhuollon kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kahdeksasluokkalaisen kokemaa epäspesifiä alaselkäkipua ja sen vaikutusta koulupäivän aikana koettuun toimintakykyyn. Lisäksi tutkittiin, miten kahdeksan viikon mittainen alaraajojen ja keskivartalon syvien lihasten kestovoimaharjoittelu vaikuttaa koettuun kipuun ja toimintakykyyn koulupäivien aikana. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Lauritsalan yhtenäiskoulu, jonka yhdestä kahdeksasluokasta rekrytoitiin tutkimukseen osallistujat. Opinnäytetyön idea oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva harjoitusohjelma alaselkäkipuun, joka olisi helposti toteutettavissa koulupäivien sisällä ja palvella lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisia.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineiston tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen alussa ja lopussa suoritettiin loppukyselyt ja -haastattelut, joista saatuja aineistoa vertailtiin keskenään. Laadullisen tutkimuksen analysoinnin lähtökohtana käytettiin teorialähtöistä analyysiä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset ovat lihasvoimaharjoittelun koettu hyöty oppituntien aikaisiin työskentelyasentoihin ja sitä kautta jaksamiseen sekä alaselkäkivun määrän ja voimakkuuden vähenemiseen. Tutkimuksen jatkokehittäminen olisi hyvä toteuttaa yhdessä kouluterveydenhuollon kanssa.