Asiakaspalaute muistisairaiden pitkä- ja lyhytaikaishoidossa Karpalokodissa : Asiakaspalautelomakkeiden kehittäminen
Öykkönen, Emmi (2023)
Öykkönen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529593
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tuotekehittelyprojekti, jonka tilaajana oli Suomenselän muisti Ry. Opinnäyte-työn tarkoituksena oli laatia kaksi asiakaspalautelomaketta Karpalokodin pitkä- ja lyhytaikaisasiakkaille. Karpalokoti on Suomenselän muisti Ry:n ylläpitämä 22-paikkainen asumispalveluyksikkö muistisairaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää Karpalokodin aikaisempi asiakaspalautelomake nykyisten hoidon laatukriteerien toteutumisen mittaamiseksi sekä pitkä- että lyhytaikaisasiakkaille.
Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan positiivista asiakaskokemusta, jossa yksilön kokemus palvelusta ylittää odotukset. Asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata keräämällä asiakaspalautetta. Asiakaspalaut-teen avulla palvelun laatua pystytään kehittämään. Asiakaspalautteen kerääminen on osa yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelun tuottajan omavalvontaa. Omavalvonnan tavoitteena on muun muassa turvata palvelun laatua ja asiakasturvallisuutta. Muistiliiton (2016) Hyvän hoidon kriteeristössä on kattavasti koottu yhteen muistisairaan hyvän hoidon elementtejä.
Ennen asiakaspalautelomakkeiden kehittämistä määriteltiin, mitä muistisairauksilla tarkoitetaan ja mitä muistisairaan hyvä hoito pitää sisällään. Uusien asiakaspalautelomakkeiden pohjana käytettiin Karpalokodin aikaisempaa asiakaspalautelomaketta sekä Muistiliiton (2016) Hyvän hoidon kriteeristöä. Asiakaspalautelomakkeet suunniteltiin niin, että niihin pystyi vastaamaan asiakas yksin, asiakas yhdessä läheisensä kanssa tai asiakkaan läheinen yksin. Asiakaspalautelomakkeiden valmistuttua ne esitestattiin Karpalokodin asiakkailla ja heidän läheisillään. Jatkossa Karpalokoti voi hyödyntää asiakaspalautteita palvelun laadun mittaamiseksi ja kehittämiseksi.
Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan positiivista asiakaskokemusta, jossa yksilön kokemus palvelusta ylittää odotukset. Asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata keräämällä asiakaspalautetta. Asiakaspalaut-teen avulla palvelun laatua pystytään kehittämään. Asiakaspalautteen kerääminen on osa yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelun tuottajan omavalvontaa. Omavalvonnan tavoitteena on muun muassa turvata palvelun laatua ja asiakasturvallisuutta. Muistiliiton (2016) Hyvän hoidon kriteeristössä on kattavasti koottu yhteen muistisairaan hyvän hoidon elementtejä.
Ennen asiakaspalautelomakkeiden kehittämistä määriteltiin, mitä muistisairauksilla tarkoitetaan ja mitä muistisairaan hyvä hoito pitää sisällään. Uusien asiakaspalautelomakkeiden pohjana käytettiin Karpalokodin aikaisempaa asiakaspalautelomaketta sekä Muistiliiton (2016) Hyvän hoidon kriteeristöä. Asiakaspalautelomakkeet suunniteltiin niin, että niihin pystyi vastaamaan asiakas yksin, asiakas yhdessä läheisensä kanssa tai asiakkaan läheinen yksin. Asiakaspalautelomakkeiden valmistuttua ne esitestattiin Karpalokodin asiakkailla ja heidän läheisillään. Jatkossa Karpalokoti voi hyödyntää asiakaspalautteita palvelun laadun mittaamiseksi ja kehittämiseksi.