Vanhamäen lounasasiakkaiden asiakastyytyväisyys
Pakarinen, Jasmin (2023)
Pakarinen, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429445
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla pyrittiin tutkimaan Suonenjoella sijaitsevan Vanhamäen olokeskuksen lounasruokailijoiden asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli selvittää palveluosia, joissa oli parannettavaa tai joissa yritys jo onnistui hyvin, ja näiden tulosten pohjalta kehittää edelleen liiketoimintaa.
Työn teoriaosiossa avattiin asiakastyytyväisyyden, asiakasuskollisuuden ja palvelun laadun käsitteitä ja merkityksiä. Työssä korostettiin asiakastyytyväisyyden merkitystä yrityksen menestymiselle ja kehittymiselle. Asiakastyytyväisyyttä ja -palautetta hyödynnettiin yrityksen kehittämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lounasasiakkaiden tyytyväisyyden taso. Opinnäytetyö koostui Vanhamäen asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn suunnittelusta, toteuttamisesta ja tulosten analysoinnista. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista satunnaisotantaa. Tiedonkeruumenetelmänä oli käytössä kyselylomake, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa ja ravintolan pöydissä QR-koodin avulla. Kysely oli avoinna vastaajille lähes kolme viikkoa. Myös paperisia lomakkeita oli saatavilla, mutta suurin osa vastauksista saatiin sähköisesti.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että asiakastyytyväisyyskysely antoi arvokasta tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä sekä uusia työkaluja ja ideoita liiketoiminnan kehittämiseen. Suurin osa tuloksista oli positiivisia, ja asiakastyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat suosittelivat mielellään Vanhamäen lounasta muillekin. Jatkossa on tarpeen toistaa asiakastyytyväisyyskysely säännöllisesti, jotta yritys pysyy tietoisena asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista parannettavista osa-alueista sekä pystyy ylläpitämään ja parantamaan tyytyväisyyttä entisestään.
Työn teoriaosiossa avattiin asiakastyytyväisyyden, asiakasuskollisuuden ja palvelun laadun käsitteitä ja merkityksiä. Työssä korostettiin asiakastyytyväisyyden merkitystä yrityksen menestymiselle ja kehittymiselle. Asiakastyytyväisyyttä ja -palautetta hyödynnettiin yrityksen kehittämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lounasasiakkaiden tyytyväisyyden taso. Opinnäytetyö koostui Vanhamäen asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn suunnittelusta, toteuttamisesta ja tulosten analysoinnista. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista satunnaisotantaa. Tiedonkeruumenetelmänä oli käytössä kyselylomake, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa ja ravintolan pöydissä QR-koodin avulla. Kysely oli avoinna vastaajille lähes kolme viikkoa. Myös paperisia lomakkeita oli saatavilla, mutta suurin osa vastauksista saatiin sähköisesti.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että asiakastyytyväisyyskysely antoi arvokasta tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä sekä uusia työkaluja ja ideoita liiketoiminnan kehittämiseen. Suurin osa tuloksista oli positiivisia, ja asiakastyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat suosittelivat mielellään Vanhamäen lounasta muillekin. Jatkossa on tarpeen toistaa asiakastyytyväisyyskysely säännöllisesti, jotta yritys pysyy tietoisena asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista parannettavista osa-alueista sekä pystyy ylläpitämään ja parantamaan tyytyväisyyttä entisestään.