Digitaalinen interaktiivinen installaatio: nykytaide kokemuksellisen markkinoinnin välineenä
Keski-Kuha, Matias (2023)
Keski-Kuha, Matias
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429384
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitalisaation mukana tuomia interaktiivisuuden mahdollisuuksia taiteessa ja markkinoinnissa erityisesti digitaalisten interaktiivisten installaatioiden kautta. Tavoitteena on perehtyä mitä interaktiiviset installaatiot ovat, millaisia ominaisuuksia niillä on ja siihen, millaisiin eri käyttötarkoituksiin niitä käytetään.
Teoriaosuudessa esitellään ensin, mitä digitaalinen ja uusmediataide on ja miten digitaalinen teknologia on vaikuttanut nykytaiteeseen. Tämän jälkeen kerrotaan digitaalisen interaktiivisen installaation eri puolista, kuten interaktiivisuudesta, installaatioista ja, miten se vaikuttaa yleisöihin, ja perehdytään interaktiiviseen teokseen järjestelmänä, esitellään interaktiivisuuden kategorioita ja käydään läpi osallistamisen periaatteita. Teoriaosuuden lopuksi esitellään interaktiivisten installaatioiden potentiaalia taidemaailman ulkopuolella markkinoinnin välineenä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa toteutetaan oma interaktiivinen installaatioprojekti. Tarkoituksena on yhdistää osaamiseni liikkuvan grafiikan ja visuaalisen muotoilun alalla digitaalisten interaktiivisten installaatioiden tarjoamaan kokemuksellisuuteen ja tuoda se osaksi tapahtuman visuaalista ja kokemuksellista markkinointia mielenkiintoisella tavalla. Toiminnallisessa osassa pyritään hyödyntämään teoriaosuudessa opittuja asioita.
Digitaaliset interaktiiviset installaatiot mahdollistavat uudenlaisia taiteen tekemisen ja kokemisen tapoja. Interaktiivisuus kutsuu passiivisen katsojan aktiiviseksi osallistujaksi ja kokijaksi mahdollistaen vahvempien yhteyksien luomisen. Digitaalista interaktiivista installaatiota voidaan hyödyntää kokemuksellisessa markkinoinnissa tuottamalle asiakkaalle positiivisia kokemuksia.
Teoriaosuudessa esitellään ensin, mitä digitaalinen ja uusmediataide on ja miten digitaalinen teknologia on vaikuttanut nykytaiteeseen. Tämän jälkeen kerrotaan digitaalisen interaktiivisen installaation eri puolista, kuten interaktiivisuudesta, installaatioista ja, miten se vaikuttaa yleisöihin, ja perehdytään interaktiiviseen teokseen järjestelmänä, esitellään interaktiivisuuden kategorioita ja käydään läpi osallistamisen periaatteita. Teoriaosuuden lopuksi esitellään interaktiivisten installaatioiden potentiaalia taidemaailman ulkopuolella markkinoinnin välineenä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa toteutetaan oma interaktiivinen installaatioprojekti. Tarkoituksena on yhdistää osaamiseni liikkuvan grafiikan ja visuaalisen muotoilun alalla digitaalisten interaktiivisten installaatioiden tarjoamaan kokemuksellisuuteen ja tuoda se osaksi tapahtuman visuaalista ja kokemuksellista markkinointia mielenkiintoisella tavalla. Toiminnallisessa osassa pyritään hyödyntämään teoriaosuudessa opittuja asioita.
Digitaaliset interaktiiviset installaatiot mahdollistavat uudenlaisia taiteen tekemisen ja kokemisen tapoja. Interaktiivisuus kutsuu passiivisen katsojan aktiiviseksi osallistujaksi ja kokijaksi mahdollistaen vahvempien yhteyksien luomisen. Digitaalista interaktiivista installaatiota voidaan hyödyntää kokemuksellisessa markkinoinnissa tuottamalle asiakkaalle positiivisia kokemuksia.