Osaamista tulevaisuuteen : röntgenhoitajan päivitetyt kompetenssikuvaukset
Metsälä, Eija; Patanen, Heli; Törnroos, Sanna; Laitinen, Kaija; Partanen, Tuula; Kärnä, Niina; Jäntti, Aija; Intke, Heli; Vironen, Katrina; Gäddä, Carina; Jussila, Aino-Liisa; Paalimäki-Paakki, Karoliina; Schroderus-Salo, Tanja; Ånäs Enlund, Anna-Maria; Marttila-Tornio, Kaisa; Säilä, Tiina; Keihäs, Anna-Riikka; Kritz, Julia; Huhtanen, Säde; Huhtanen, Jarno (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Metsälä, Eija
Patanen, Heli
Törnroos, Sanna
Laitinen, Kaija
Partanen, Tuula
Kärnä, Niina
Jäntti, Aija
Intke, Heli
Vironen, Katrina
Gäddä, Carina
Jussila, Aino-Liisa
Paalimäki-Paakki, Karoliina
Schroderus-Salo, Tanja
Ånäs Enlund, Anna-Maria
Marttila-Tornio, Kaisa
Säilä, Tiina
Keihäs, Anna-Riikka
Kritz, Julia
Huhtanen, Säde
Huhtanen, Jarno
Suomen röntgenhoitajaliitto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230829112606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230829112606
Tiivistelmä
Suomalaisen röntgenhoitajan kansallinen kompetenssikuvaus on päivitetty edellisen kerran vuonna 2006. Artikkelissa kuvataan röntgenhoitajan kansallisten kompetenssien ja niiden osaamistasokuvauksen päivitysprosessi ja lopputulos ammattikorkeakoulututkintotasolla NQF 6.
Kompetenssikuvauksen ja niihin liittyvien osaamisten työstäminen toteutettiin yhteistyössä kuuden
röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun opettajakunnan kanssa konsultoiden niiden sidosryhmiä. Työstämisessä hyödynnettiin six-hats -kehittämistyön menetelmää.
Röntgenhoitajan tulevaisuudessa tarvitsemassa osaamisessa tunnistettiin seitsemän ydinkompetenssia jotka ovat: asiakas- ja yksilölähtöisyys, matemaattisluonnontieteellinen
osaaminen, kliinisen radiografian hoitamis- ja ohjaamisosaaminen, turvallisuus- ja laatuosaaminen, kuvantamisen ja sädehoidon osaaminen, terveydenhuollon toimintaympäristöosaaminen ja työelämätaidot sekä näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen kliinisessä radiografiassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakoulujen tarjoaman röntgenhoitajien peruskoulutuksen tulee sisältää sekä radiografian ajasta riippumaton ydin, mutta sen tulee yksityiskohdiltaan pystyä muuttumaan teknologian ja pedagogiikan kehittyessä maailmanlaajuisissa
ja kansallisissa toimintaympäristöissä. Tässä artikkelissa kuvattu uudistettu röntgenhoitajan kompetenssikuvaus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen
Kompetenssikuvauksen ja niihin liittyvien osaamisten työstäminen toteutettiin yhteistyössä kuuden
röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun opettajakunnan kanssa konsultoiden niiden sidosryhmiä. Työstämisessä hyödynnettiin six-hats -kehittämistyön menetelmää.
Röntgenhoitajan tulevaisuudessa tarvitsemassa osaamisessa tunnistettiin seitsemän ydinkompetenssia jotka ovat: asiakas- ja yksilölähtöisyys, matemaattisluonnontieteellinen
osaaminen, kliinisen radiografian hoitamis- ja ohjaamisosaaminen, turvallisuus- ja laatuosaaminen, kuvantamisen ja sädehoidon osaaminen, terveydenhuollon toimintaympäristöosaaminen ja työelämätaidot sekä näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen kliinisessä radiografiassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakoulujen tarjoaman röntgenhoitajien peruskoulutuksen tulee sisältää sekä radiografian ajasta riippumaton ydin, mutta sen tulee yksityiskohdiltaan pystyä muuttumaan teknologian ja pedagogiikan kehittyessä maailmanlaajuisissa
ja kansallisissa toimintaympäristöissä. Tässä artikkelissa kuvattu uudistettu röntgenhoitajan kompetenssikuvaus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen