Palkitsemisen vaikutus myyjän motivaatioon
Pellikka, Eetu (2023)
Pellikka, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palkitsemisen vaikutus myyjän motivaatioon Lidlissä ja mitkä palkitsemisen keinot ovat tärkeitä työntekijöille.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimus toteutettiin päivittäistavarakauppa Lidlille ja tietylle myymälälle.
Työn tietoperusta koostuu kahdesta eri luvusta, jossa käsitellään palkitsemisen kokonaisuutta, onnistunutta palkitsemista ja aineellista ja aineetonta palkitsemista. Myös käsitellään motivaatiota, motivaatioteorioita, sisäistä ja ulkoista motivaatiota ja työmotivaatiota. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemakysely. Tutkimusaineistona hyödynnettiin kirjallisuutta, netistä löytyviä lähteitä, Lidlin omia nettisivuja ja intrassa olevia tietoja.
Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät ovat tyytyväisiä eri palkitsemisen keinoihin, mitä yrityksessä on käytössä, eri palkitsemiskeinot motivoivat työntekijöitä ja palkitsemista pidetään tärkeänä asiana. Myös halutaan kehittää ja uudistaa yrityksen palkitsemisen keinoja vastaamaan työntekijöiden toiveita.
Kehitysehdotuksissa esiteltiin muutama kehityskohde. Yrityksen pitäisi tehdä laajamittainen kysely, jotta palkitsemisjärjestelmää saisi päivitettyä vastaamaan työntekijöiden toiveita ja nykyaikaa. Palkitsemista pitäisi olla useammin ja uusia palkitsemiskeinoja pitäisi lisätä. Palkitsemisjärjestelmän pitäisi olla tasavertainen, että huomioitaisiin myös työntekijöiden väliset erot koska joku työntekijä voi olla tehokkaampi jossain työtehtävässä kuin toinen. Opinnäytetyö tehtiin kevään ja syksyn 2023 välisenä aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimus toteutettiin päivittäistavarakauppa Lidlille ja tietylle myymälälle.
Työn tietoperusta koostuu kahdesta eri luvusta, jossa käsitellään palkitsemisen kokonaisuutta, onnistunutta palkitsemista ja aineellista ja aineetonta palkitsemista. Myös käsitellään motivaatiota, motivaatioteorioita, sisäistä ja ulkoista motivaatiota ja työmotivaatiota. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemakysely. Tutkimusaineistona hyödynnettiin kirjallisuutta, netistä löytyviä lähteitä, Lidlin omia nettisivuja ja intrassa olevia tietoja.
Tutkimuksessa selvisi, että työntekijät ovat tyytyväisiä eri palkitsemisen keinoihin, mitä yrityksessä on käytössä, eri palkitsemiskeinot motivoivat työntekijöitä ja palkitsemista pidetään tärkeänä asiana. Myös halutaan kehittää ja uudistaa yrityksen palkitsemisen keinoja vastaamaan työntekijöiden toiveita.
Kehitysehdotuksissa esiteltiin muutama kehityskohde. Yrityksen pitäisi tehdä laajamittainen kysely, jotta palkitsemisjärjestelmää saisi päivitettyä vastaamaan työntekijöiden toiveita ja nykyaikaa. Palkitsemista pitäisi olla useammin ja uusia palkitsemiskeinoja pitäisi lisätä. Palkitsemisjärjestelmän pitäisi olla tasavertainen, että huomioitaisiin myös työntekijöiden väliset erot koska joku työntekijä voi olla tehokkaampi jossain työtehtävässä kuin toinen. Opinnäytetyö tehtiin kevään ja syksyn 2023 välisenä aikana.