2D-pelikehitys Unity3D-työkalulla
Uutela, Mikko (2013)
Uutela, Mikko
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029069
Tiivistelmä
Ajatus peliaiheisen opinnäytetyön tekemisestä syntyi Oulu Game Labissa. Pelikehitys vaikutti mielenkiintoiselta opinnäytetyöaiheelta ja samalla saisi kokemusta pelialan työtehtävistä. Aikataulullisista syistä projektille ei etsitty toimeksiantajaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää ymmärrystä Unity3D-pelikehityksestä, pelisuunnittelusta ja tuottaa 2D-tasohyppelypelin runko, jota voidaan halutessa jatkokehittää. Projektin tietoperusta koostuu pelisuunnittelu- ja peliohjelmointi kirjallisuudesta ja Internetin Unity3D-työkalun 2D-pelikehitystä käsittelevistä oppaista.
Pelin kehitettiin Unity3D-kehitystyökalun 4.1.2-versiolla ja toteutuksessa käytettiin C# ohjelmointikieltä. Asetetut päätavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta varten luotiin lyhyt pelisuunnitelma. Lopputuloksena on toimiva 2D-tasohyppelypelin runko, joka on helposti mukautettavissa erilaisten peli-ideoiden ympärille. Opinnäytetyö voi myös toimia oppaana Unity3D peli-kehityksestä kiinnostuneille. The idea for the thesis came from Oulu Game Lab. Game development seemed like an interes-ting subject and at the same time it would provide experience for game development. Due to rushed schedule there was no assigner for the thesis.
The objective of the thesis was deepen the knowledge of Unity3D game development, game de-sign, and produce a framework for 2D-platformer game that could be further developed. The theoretical background consists of game design, game programming and Unity3D.
Game was developed using Unity3D 4.1.2 version. Scripting language used was C#. Main goals for the thesis were accomplished. As a part of the thesis a brief game design document was crea-ted. As a result, a functioning framework for 2D-platformer game was created. The framework can be easily adapted to game idea related to 2D-platformer genre. Thesis can also work as a guide for people interested in Unity3D game development.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää ymmärrystä Unity3D-pelikehityksestä, pelisuunnittelusta ja tuottaa 2D-tasohyppelypelin runko, jota voidaan halutessa jatkokehittää. Projektin tietoperusta koostuu pelisuunnittelu- ja peliohjelmointi kirjallisuudesta ja Internetin Unity3D-työkalun 2D-pelikehitystä käsittelevistä oppaista.
Pelin kehitettiin Unity3D-kehitystyökalun 4.1.2-versiolla ja toteutuksessa käytettiin C# ohjelmointikieltä. Asetetut päätavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta varten luotiin lyhyt pelisuunnitelma. Lopputuloksena on toimiva 2D-tasohyppelypelin runko, joka on helposti mukautettavissa erilaisten peli-ideoiden ympärille. Opinnäytetyö voi myös toimia oppaana Unity3D peli-kehityksestä kiinnostuneille.
The objective of the thesis was deepen the knowledge of Unity3D game development, game de-sign, and produce a framework for 2D-platformer game that could be further developed. The theoretical background consists of game design, game programming and Unity3D.
Game was developed using Unity3D 4.1.2 version. Scripting language used was C#. Main goals for the thesis were accomplished. As a part of the thesis a brief game design document was crea-ted. As a result, a functioning framework for 2D-platformer game was created. The framework can be easily adapted to game idea related to 2D-platformer genre. Thesis can also work as a guide for people interested in Unity3D game development.