Kommunicera Mera. Men hållbart.
Kristola, Mikaela (2023)
Kristola, Mikaela
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110929030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110929030
Tiivistelmä
Asiakkaat ovat jatkuvasti yhä kiinnostuneempia yritysten ympäristö- ja ilmastotoimista. Tämän seurauksena yritysten odotetaan laativan yhä enemmän raportteja omasta toiminnastaan. Tämän vuoksi yritysten johtoryhmien tulee olla tietoisia kestävyyden käsitteestä sekä siitä, että kestävyydestä tulee viestiä uskottavalla ja vastuullisella tavalla.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on saada kokonaiskuva siitä, miten Pietarsaaren alueen keskisuuret ja suuret tuotantoyritykset tällä hetkellä viestivät toimintansa kestävyydestä. Lisäksi halusin paremman käsityksen siitä, miten yritys laatii hyvän viestintäsuunnitelman omalle kestävyystyölleen.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen eri teorioita siitä, miten kestävyyden käsitteestä voidaan viestiä vastuullisesti ja uskottavasti. Lisäksi haluan esitellä yrityksille koituvia konkreettisia hyötyjä siitä, kun ne avoimesti kertovat omista toimistaan pyrkiessään minimoimaan toimintansa ympäristövaikutuksia.
Opinnäytetyöni tutkimusosassa olen tutkinut 13 Pietarsaaren alueella toimivan keskisuuren ja suuren tuotantoyrityksen verkkosivuja. Nämä yritykset edustavat eri toimialoja. Tarkoituksena oli luoda kokonaiskäsitys siitä, miten ne viestivät omasta kestävästä liiketoiminnastaan. Samalla pyrkimyksenä oli tunnistaa mahdollisia kehitettäviä osa-alueita, joihin panostamalla ne pystyvät viestimään kestävästä kehityksestä vielä uskottavammin ja vastuullisemmin.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on saada kokonaiskuva siitä, miten Pietarsaaren alueen keskisuuret ja suuret tuotantoyritykset tällä hetkellä viestivät toimintansa kestävyydestä. Lisäksi halusin paremman käsityksen siitä, miten yritys laatii hyvän viestintäsuunnitelman omalle kestävyystyölleen.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen eri teorioita siitä, miten kestävyyden käsitteestä voidaan viestiä vastuullisesti ja uskottavasti. Lisäksi haluan esitellä yrityksille koituvia konkreettisia hyötyjä siitä, kun ne avoimesti kertovat omista toimistaan pyrkiessään minimoimaan toimintansa ympäristövaikutuksia.
Opinnäytetyöni tutkimusosassa olen tutkinut 13 Pietarsaaren alueella toimivan keskisuuren ja suuren tuotantoyrityksen verkkosivuja. Nämä yritykset edustavat eri toimialoja. Tarkoituksena oli luoda kokonaiskäsitys siitä, miten ne viestivät omasta kestävästä liiketoiminnastaan. Samalla pyrkimyksenä oli tunnistaa mahdollisia kehitettäviä osa-alueita, joihin panostamalla ne pystyvät viestimään kestävästä kehityksestä vielä uskottavammin ja vastuullisemmin.