Digitaalinen asiakaskokemus lisätyn todellisuuden avulla : case Ruissalon Helmet
Rostedt, Jarno (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten lisätyn todellisuuden teknologiaa voidaan hyödyntää digitaalisissa asiakaskokemuksissa, elämysten rikastamisessa matkailu- ja kulttuurialoilla sekä lisäarvon tuomisessa yrityksille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Turun ammattikorkeakoulun Global Gateway -tutkimusryhmälle.
Opinnäytetyössä esitellään Salmi AR -mobiilisovellus ja siihen julkaistu Ruissalon Helmet -sisältöpaketti, joiden vaikuttavuutta arvioidaan palautteiden pohjalta. Vaikuttavuuden arvioinnin lisäksi opinnäytetyössä annetaan konkreettisia ehdotuksia sekä Ruissalon Helmet -sisältöpakettiin, että myös muiden lisättyä todellisuutta hyödyntävien mobiilisovellusten suunnittelun tueksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja sen viitekehyksenä toimi opinnäytetyön teoriaosuus. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn sekä teemahaastatteluiden avulla. Niiden käsittelyssä ja analysoinnissa hyödynnettiin temaattista sisällönanalyysiä.
Tutkimusaineiston vastauksissa korostuivat vahvasti käyttökokemukseen liittyvät haasteet, josta voidaan päätellä, että kokonaisuuden tulee toimia mahdollisimman hyvin, jotta digitaalinen lisäarvo olisi mahdollisimman laadukas.
Opinnäytetyössä esitellään Salmi AR -mobiilisovellus ja siihen julkaistu Ruissalon Helmet -sisältöpaketti, joiden vaikuttavuutta arvioidaan palautteiden pohjalta. Vaikuttavuuden arvioinnin lisäksi opinnäytetyössä annetaan konkreettisia ehdotuksia sekä Ruissalon Helmet -sisältöpakettiin, että myös muiden lisättyä todellisuutta hyödyntävien mobiilisovellusten suunnittelun tueksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja sen viitekehyksenä toimi opinnäytetyön teoriaosuus. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn sekä teemahaastatteluiden avulla. Niiden käsittelyssä ja analysoinnissa hyödynnettiin temaattista sisällönanalyysiä.
Tutkimusaineiston vastauksissa korostuivat vahvasti käyttökokemukseen liittyvät haasteet, josta voidaan päätellä, että kokonaisuuden tulee toimia mahdollisimman hyvin, jotta digitaalinen lisäarvo olisi mahdollisimman laadukas.