B2B-Myynnin myyntiprosessin vaiheet : case Sunborn
Vanhanen, Milja (2023)
Vanhanen, Milja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110929022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110929022
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee B2B-myynnin myyntiprosessia ja sen kehittämistä. Asiaa pohditaan työntekijän näkökulmasta, työtehtävissä havaittujen asioiden perusteella. Opinnäytetyön tavoitteena on esittää kehitysehdotuksia yritysmyynnin myyntiprosessin kehittämiseksi, jonka avulla myyntiä voitaisiin kehittää ja myyntihenkilöiden työtä tehostaa. Opinnäytetyössä esiintyvät osa-alueet ja kehityskohteet on valittu työntekijöiden havaintojen ja kokemusten perusteella.
Teoriaosuudessa esitellään yleisellä tasolla myyntiprosessi ja sen vaiheet yksittäin. Käsittelyssä on myös myynnin järjestelmiä, joista lähemmässä tarkastelussa on CRM-järjestelmä ja tekoäly, joka on ajankohtainen, ja tulevaisuutta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös asiakasrajapintaa ja ostokäyttäytymistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisia ongelmakohtia Sunbornin myyntiprosessissa oli, ja keksiä mahdollisia ratkaisuehdotuksia ongelmiin. Lopputuloksena opinnäytetyössä on kehitysehdotukset Sunborn Saga Oy:n yritysmyynnin myyntiprosessiin, joita hyödyntäen myyntihenkilöt saavat lisää tietoa ja ohjeita tehokkaampaan työskentelyyn sekä myynnin parantamiseen. The thesis discusses the B2B sales process and its development. The thesis topics are considered from the perspective of the employee based on observations made in work tasks. The objective of the thesis is to present development suggestions for improving the company´s sales process, which would enhance sales and streamline the work of sales personnel. The areas for development presented in the thesis have been selected based on employees´ observations and experiences.
The theoretical part provides a general overview of the sales process and its stages individually. It also covers sales systems, with a closer examination of CRM systems and artificial intelligence, which are current and future topics. The theoretical section also discusses customer interface purchasing behavior.
The aim of the research was to identify potential issues in Sunborn´s sales process and come up with possible solutions to these problems. As a result of the thesis, development suggestions for Sunborn Saga Ltd.´s corporate sales process are presented. These suggestions will provide sales personnel with additional information and guidelines for more effective work and for more improving sales.
Teoriaosuudessa esitellään yleisellä tasolla myyntiprosessi ja sen vaiheet yksittäin. Käsittelyssä on myös myynnin järjestelmiä, joista lähemmässä tarkastelussa on CRM-järjestelmä ja tekoäly, joka on ajankohtainen, ja tulevaisuutta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös asiakasrajapintaa ja ostokäyttäytymistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisia ongelmakohtia Sunbornin myyntiprosessissa oli, ja keksiä mahdollisia ratkaisuehdotuksia ongelmiin. Lopputuloksena opinnäytetyössä on kehitysehdotukset Sunborn Saga Oy:n yritysmyynnin myyntiprosessiin, joita hyödyntäen myyntihenkilöt saavat lisää tietoa ja ohjeita tehokkaampaan työskentelyyn sekä myynnin parantamiseen.
The theoretical part provides a general overview of the sales process and its stages individually. It also covers sales systems, with a closer examination of CRM systems and artificial intelligence, which are current and future topics. The theoretical section also discusses customer interface purchasing behavior.
The aim of the research was to identify potential issues in Sunborn´s sales process and come up with possible solutions to these problems. As a result of the thesis, development suggestions for Sunborn Saga Ltd.´s corporate sales process are presented. These suggestions will provide sales personnel with additional information and guidelines for more effective work and for more improving sales.