Pieni verosanasto : ymmärrettävästi muotoiltuja selityksiä verotuksen termeille
Tolonen, Reeta (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828880
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin oikeusmuotoilun keinoin sanasto, jossa selitetään verotuksen termejä ymmärrettävällä tavalla. Sanastossa on noin 50 termiä. Sanasto on tarkoitettu julkaistavaksi vero.fi:ssä eli Verohallinnon verkkosivuilla. Opinnäytetyössä annetaan myös yleisiä suosituksia siitä, miten sanojen selitykset kannattaa muotoilla, jotta ne on mahdollisimman helppo ymmärtää. Myös sanaston toteutustapaa luonnosteltiin ja arvioitiin opinnäytetyön aikana.
Verohallinto on valtion virasto, joka toteuttaa veroihin ja verotusjärjestelmään liittyvät lakisääteiset viranomaistehtävät. Kaikkia viranomaisia ja samalla niiden verkkosivuja koskee hyvän kielenkäytön vaatimus, josta on säädetty hallintolaissa (434/2003). Sen mukaan viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Lisävaatimuksia verkkosivuille tuo laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019). Siinä on säädetty, että digitaalisten palvelujen sisällön on oltava ymmärrettävää.
Ymmärrettävyyteen vaikuttaa myös käytetty sanasto. Viranomaisten teksteissä on usein lakitermejä ja muita erikoistermejä, joiden merkitys ei välttämättä ole lukijalle tuttu. Jos termejä ei voi korvata tutummilla ilmaisuilla, ne pitäisi viranomaisteksteissä selittää.
Verohallinnon tavoitteena on, että vero.fi:n kieli on mahdollisimman selkeää. Aina erikoistermien käyttöä ei kuitenkaan voi välttää. Vero.fi-sivuilla ei ole ennestään sanastoa, jossa termejä selitettäisiin. Opinnäytetyössä kehitettiin tällainen sanasto, josta vero.fi-sivujen käyttäjä saa tarvitsemansa selitykset verotustermeille. Termit ja niiden selitykset muotoiltiin niin, että niistä on apua tavallisille ihmisille. Opinnäytetyön aikana selvitettiin, millaiset selitykset ovat ymmärrettäviä ja mitkä asiat ymmärrettävyyteen vaikuttavat. Opinnäytetyö liittyy tiedon ymmärrettävyyteen, hyvään virkakieleen ja hyvään käyttäjäkokemukseen vero.fi-sivuilla. Opinnäytetyössä kehitetty ratkaisu parantaa vero.fi-sivujen asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tietoperustaan kuului tutkimustieto termeistä ja niiden vaikutuksesta virkatekstien ymmärrettävyyteen. Työssä perehdyttiin myös kielenkäyttöä ohjaaviin säädöksiin ja suosituksiin sekä Verohallintoon ja sen lakisääteisiin tehtäviin. Osa tietoperustaa olivat terminologisen sanastotyön teoriat ja standardit. Tutkimuksen aikana arvioitiin toisaalta kriittisesti sitä, mitä niistä voidaan soveltaa opinnäytetyön ongelmanratkaisussa.
Tutkimuksen ja kehittämistyön eri vaiheissa käytettiin menetelminä muun muassa asiantuntijahaastatteluja, käyttäjille suunnattua verkkokyselyä sekä käyttäjien teemahaastatteluja, joihin sisältyi myös käyttäjien ja heidän toimintansa havainnointia. Aineistoa analysoitiin muun muassa teemoittelemalla. Kehittämistyössä käytettiin oikeusmuotoilun työkaluja, kuten asiakasmatkaa ja käyttäjäpersoonia.
Verohallinto on valtion virasto, joka toteuttaa veroihin ja verotusjärjestelmään liittyvät lakisääteiset viranomaistehtävät. Kaikkia viranomaisia ja samalla niiden verkkosivuja koskee hyvän kielenkäytön vaatimus, josta on säädetty hallintolaissa (434/2003). Sen mukaan viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Lisävaatimuksia verkkosivuille tuo laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019). Siinä on säädetty, että digitaalisten palvelujen sisällön on oltava ymmärrettävää.
Ymmärrettävyyteen vaikuttaa myös käytetty sanasto. Viranomaisten teksteissä on usein lakitermejä ja muita erikoistermejä, joiden merkitys ei välttämättä ole lukijalle tuttu. Jos termejä ei voi korvata tutummilla ilmaisuilla, ne pitäisi viranomaisteksteissä selittää.
Verohallinnon tavoitteena on, että vero.fi:n kieli on mahdollisimman selkeää. Aina erikoistermien käyttöä ei kuitenkaan voi välttää. Vero.fi-sivuilla ei ole ennestään sanastoa, jossa termejä selitettäisiin. Opinnäytetyössä kehitettiin tällainen sanasto, josta vero.fi-sivujen käyttäjä saa tarvitsemansa selitykset verotustermeille. Termit ja niiden selitykset muotoiltiin niin, että niistä on apua tavallisille ihmisille. Opinnäytetyön aikana selvitettiin, millaiset selitykset ovat ymmärrettäviä ja mitkä asiat ymmärrettävyyteen vaikuttavat. Opinnäytetyö liittyy tiedon ymmärrettävyyteen, hyvään virkakieleen ja hyvään käyttäjäkokemukseen vero.fi-sivuilla. Opinnäytetyössä kehitetty ratkaisu parantaa vero.fi-sivujen asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen tietoperustaan kuului tutkimustieto termeistä ja niiden vaikutuksesta virkatekstien ymmärrettävyyteen. Työssä perehdyttiin myös kielenkäyttöä ohjaaviin säädöksiin ja suosituksiin sekä Verohallintoon ja sen lakisääteisiin tehtäviin. Osa tietoperustaa olivat terminologisen sanastotyön teoriat ja standardit. Tutkimuksen aikana arvioitiin toisaalta kriittisesti sitä, mitä niistä voidaan soveltaa opinnäytetyön ongelmanratkaisussa.
Tutkimuksen ja kehittämistyön eri vaiheissa käytettiin menetelminä muun muassa asiantuntijahaastatteluja, käyttäjille suunnattua verkkokyselyä sekä käyttäjien teemahaastatteluja, joihin sisältyi myös käyttäjien ja heidän toimintansa havainnointia. Aineistoa analysoitiin muun muassa teemoittelemalla. Kehittämistyössä käytettiin oikeusmuotoilun työkaluja, kuten asiakasmatkaa ja käyttäjäpersoonia.