Joseph Bonnet - mainettaan parempi?
Niemelä, Elias (2013)
Niemelä, Elias
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928987
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheeksi päätyi ranskalainen, myöhäisromantiikan aikana elänyt urkuvirtuoosi sekä säveltäjä Joseph Bonnet, joka on jo pitkään ollut ehdoton suosikkisäveltäjäni. En kuitenkaan tiedä muita urkureita, jotka olisivat samalla tavalla kiinnostuneita Bonnet´sta ja esittäisivät aktiivisesti hänen tuotantoaan. Näin ollen ajattelin, että olisi mielenkiintoista hiukan selvittää syytä tähän, sekä samalla tuoda tutuksi Joseph Bonnet´n urkumusiikkia.
Saadakseni selvyyttä tähän asiaan perehdyin Joseph Bonnet´n uraan sekä yleisesti tuohon aikaan vallitsevaan urkukulttuuriin. Lisäksi lähetin sähköpostihaastattelun muutamalle aktiivisesti konsertoivalle urkurille, jota kautta sain selvyyttä siihen, mitä urkurit yleisesti kyseisestä säveltäjästä ajattelevat. Nämä haastattelut nousivat tärkeimpään asemaan etsiessäni vastausta juuri siihen, miksi Joseph Bonnet on niin vähän esitetty säveltäjä verrattuna muihin aikalaisiinsa.
Tämän selvityksen perusteella suurin syy säveltäjän pieneen suosioon lienee hänen musiikkinsa vanhanaikaisuus, sillä hänen sävellyksiensä ajankohta on jo lähempänä impressionismia kuin romantiikkaa. Hänen sävellyksensä ovat silti pääosin täysin romanttisia teoksia, jotka olisi voitu säveltää jo muutamaa vuosikymmentä aiemmin. Bonnet´n uran ajankohta on voinut vaikuttaa hänen suosioonsa myös siten, että urkurit, jotka eivät hänen musiikkiaan tunne, olettavat sävellysten olevan jo impressionistisia. Näin ollen täysromanttisen urkumusiikin esittäjät eivät ehkä koskaan ole tulleet ajatelleeksi, että Bonnet´n musiikki voisi olla niinkin romanttistyylistä kuin se todellisuudessa on. Joka tapauksessa Joseph Bonnet´n musiikkia tuntevat urkurit pitivät kovasti hänen musiikistaan sekä olivat kokeneet, että hänen sävellyksensä ovat nimenomaan ”kansaan uppoavaa” konserttiohjelmistoa.
Opinnäytetyöni taiteellisessa osiossa esitin Joseph Bonnet´n teoksia mahdollisimman monipuolisesti. Tämän tarkoituksena oli tuoda tutuksi hänen musiikkiaan. Bonnet´n urkumusiikin tunnetuksi tekemistä aion jatkaa yhä edelleen esittämällä mahdollisimman paljon hänen sävellyksiään. The topic of my thesis is the French composer Joseph Bonnet who lived in the late Romanticism period. He has been my absolute favourite for a long time. I don´t know of any other organist who would be that interested in him and would actively play his production. In my thesis I want to find
a reason for this and at the same time make Bonnet’s music more familiar to us all.
In the beginning I familiarize myself with Joseph Bonnet’s career and the organ culture on his time. I also interviewed a few active organists by e-mail to get to know organist’s opinion of the composer. These interviews were very important when I was finding out why organists play his music less compared with the other composer on his time.
Based on this report the main reason for Bonnet’s poor popularity might be the old-fashioned style of his music. His compositions are more close to impressionism than Romanticism. Nevertheless, his compositions are mostly full romantic and they could have been composed a couple of decades earlier. The organists, who don’t really know his music, maybe suppose that his music is Impressionism. That’s why the organist playing full-romantic music doesn’t happen to realize how romantic-styled his compositions are. Anyway, the organists who know Bonnet told they
really like his music. They had felt that the audience did too.
In the musical part of my thesis I played Joseph Bonnet’s music as diversely as I could. The purpose of that was to make people know the composer. I am going to keep making Joseph Bonnet’s music familiar also in the future by playing his compositions as much as possible.
Saadakseni selvyyttä tähän asiaan perehdyin Joseph Bonnet´n uraan sekä yleisesti tuohon aikaan vallitsevaan urkukulttuuriin. Lisäksi lähetin sähköpostihaastattelun muutamalle aktiivisesti konsertoivalle urkurille, jota kautta sain selvyyttä siihen, mitä urkurit yleisesti kyseisestä säveltäjästä ajattelevat. Nämä haastattelut nousivat tärkeimpään asemaan etsiessäni vastausta juuri siihen, miksi Joseph Bonnet on niin vähän esitetty säveltäjä verrattuna muihin aikalaisiinsa.
Tämän selvityksen perusteella suurin syy säveltäjän pieneen suosioon lienee hänen musiikkinsa vanhanaikaisuus, sillä hänen sävellyksiensä ajankohta on jo lähempänä impressionismia kuin romantiikkaa. Hänen sävellyksensä ovat silti pääosin täysin romanttisia teoksia, jotka olisi voitu säveltää jo muutamaa vuosikymmentä aiemmin. Bonnet´n uran ajankohta on voinut vaikuttaa hänen suosioonsa myös siten, että urkurit, jotka eivät hänen musiikkiaan tunne, olettavat sävellysten olevan jo impressionistisia. Näin ollen täysromanttisen urkumusiikin esittäjät eivät ehkä koskaan ole tulleet ajatelleeksi, että Bonnet´n musiikki voisi olla niinkin romanttistyylistä kuin se todellisuudessa on. Joka tapauksessa Joseph Bonnet´n musiikkia tuntevat urkurit pitivät kovasti hänen musiikistaan sekä olivat kokeneet, että hänen sävellyksensä ovat nimenomaan ”kansaan uppoavaa” konserttiohjelmistoa.
Opinnäytetyöni taiteellisessa osiossa esitin Joseph Bonnet´n teoksia mahdollisimman monipuolisesti. Tämän tarkoituksena oli tuoda tutuksi hänen musiikkiaan. Bonnet´n urkumusiikin tunnetuksi tekemistä aion jatkaa yhä edelleen esittämällä mahdollisimman paljon hänen sävellyksiään.
a reason for this and at the same time make Bonnet’s music more familiar to us all.
In the beginning I familiarize myself with Joseph Bonnet’s career and the organ culture on his time. I also interviewed a few active organists by e-mail to get to know organist’s opinion of the composer. These interviews were very important when I was finding out why organists play his music less compared with the other composer on his time.
Based on this report the main reason for Bonnet’s poor popularity might be the old-fashioned style of his music. His compositions are more close to impressionism than Romanticism. Nevertheless, his compositions are mostly full romantic and they could have been composed a couple of decades earlier. The organists, who don’t really know his music, maybe suppose that his music is Impressionism. That’s why the organist playing full-romantic music doesn’t happen to realize how romantic-styled his compositions are. Anyway, the organists who know Bonnet told they
really like his music. They had felt that the audience did too.
In the musical part of my thesis I played Joseph Bonnet’s music as diversely as I could. The purpose of that was to make people know the composer. I am going to keep making Joseph Bonnet’s music familiar also in the future by playing his compositions as much as possible.