Go Strong -tukijakson tiedonkulku työntekijän näkökulmasta
Gleisner, Krista (2023)
Gleisner, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Go Strongin johdolle ja tukijaksoilla toimiville työntekijöille tukijaksotyössä tarvittavasta tiedosta, joka auttaa työntekijöiden työskentelyä tukijaksoilla. Erityisesti oli kiinnostavaa selvittää, minkälaista tietoa tarvitaan, minkälaista tiedonkulku on ja miten tiedonkulkua tulisi kehittää lastensuojelun avopalvelua tuottavassa yksikössä, jossa tukijaksot toteutuvat kerran kuussa viikonloppuisin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on tieto ja tiedonkulku. Teoriaosuudessa käsitellään myös tiedonkulkua lastensuojelun ja sosiaalialan tiedon merkityksistä käsin. Opinnäytetyössä tarkastellaan tukijaksotyössä olevien työntekijöiden kokemusta tiedonkulusta ja sen merkityksestä työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui viisi Go Strongin tukijaksoilla työtä tekevää ohjaajaa. Sisältö on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisemmät tulokset olivat, että tukijaksoilla tarvitaan tietoa, joka on ajantasaista ja asiakkaina olevista lapsista kertovaa oleellista tietoa. Tukijaksotyössä tiedonkulun merkitys kasvaa ja tiedonkulkuun täytyy kiinnittää huomiota työn epätyypillisyyden vuoksi. Työntekijät tiedostivat työnkuvan epätyypillisyyden ja toivat esille tiedon merkitystä ja luonnetta tukijaksotyössä. Tiedonkulku työntekijöiden vuoronvaihdoissa oli ajoittain haastavaa ajanpuutteen ja työolosuhteiden vuoksi. Tukijaksoilla olevien lasten haasteet tulivat esille tiedonkulun näkökulmasta. Tiedonkulkua työntekijät kuvasivat haavoittuvaksi, koska aina tieto ei kulkenut odotetulla tavalla ja esimerkiksi tilat ja työkäytännöt haastoivat tiedonkulkua. Vuorovaikutus esimiesten ja työntekijöiden välillä koettiin hyväksi, mikä edesauttaa tiedon jakamista ja vastaanottamista.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli ilmi, että tiedonkulku on hyvin monenlaista tukijaksotyössä ja sen onnistumiseen vaikuttavat mm. tiedonkulun merkitysten ymmärtäminen ja tiedonkulkuun liittyvät edistävät ja sitä haittaavat tekijät. Tuloksissa nousi esille moniammatillisen tiimin vahvuus tiedonkulun kannalta. Haastateltavat kokivat eri ammattien omaavien työntekijöiden tuovan osaamista vaativaan lastensuojelutyöhön. Tuloksissa tuli esille, että Go Strongin johto voisi vielä enemmän ottaa työntekijöitä mukaan tukijaksotyön suunnitteluun. Tiedonkulun parantamiseksi työntekijät toivoivat enemmän yhteisiä foorumeja työnkuvan selkeyttämiseksi ja koulutusta asiakkaina olevien lasten erityishaasteisiin, jotta asiakkain olevia lapsia voisi paremmin ottaa huomioon tukijaksotyössä.
Tuloksia voi hyödyntää kehittäessä tukijakso palveluja lastensuojelun kentällä. Jatkotutkimuksen aiheena voisi tarkastella asiakkaina olevien lasten tai lastensuojelun kokemusta tiedonkulusta tukijaksotyyppisessä työssä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on tieto ja tiedonkulku. Teoriaosuudessa käsitellään myös tiedonkulkua lastensuojelun ja sosiaalialan tiedon merkityksistä käsin. Opinnäytetyössä tarkastellaan tukijaksotyössä olevien työntekijöiden kokemusta tiedonkulusta ja sen merkityksestä työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui viisi Go Strongin tukijaksoilla työtä tekevää ohjaajaa. Sisältö on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisemmät tulokset olivat, että tukijaksoilla tarvitaan tietoa, joka on ajantasaista ja asiakkaina olevista lapsista kertovaa oleellista tietoa. Tukijaksotyössä tiedonkulun merkitys kasvaa ja tiedonkulkuun täytyy kiinnittää huomiota työn epätyypillisyyden vuoksi. Työntekijät tiedostivat työnkuvan epätyypillisyyden ja toivat esille tiedon merkitystä ja luonnetta tukijaksotyössä. Tiedonkulku työntekijöiden vuoronvaihdoissa oli ajoittain haastavaa ajanpuutteen ja työolosuhteiden vuoksi. Tukijaksoilla olevien lasten haasteet tulivat esille tiedonkulun näkökulmasta. Tiedonkulkua työntekijät kuvasivat haavoittuvaksi, koska aina tieto ei kulkenut odotetulla tavalla ja esimerkiksi tilat ja työkäytännöt haastoivat tiedonkulkua. Vuorovaikutus esimiesten ja työntekijöiden välillä koettiin hyväksi, mikä edesauttaa tiedon jakamista ja vastaanottamista.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli ilmi, että tiedonkulku on hyvin monenlaista tukijaksotyössä ja sen onnistumiseen vaikuttavat mm. tiedonkulun merkitysten ymmärtäminen ja tiedonkulkuun liittyvät edistävät ja sitä haittaavat tekijät. Tuloksissa nousi esille moniammatillisen tiimin vahvuus tiedonkulun kannalta. Haastateltavat kokivat eri ammattien omaavien työntekijöiden tuovan osaamista vaativaan lastensuojelutyöhön. Tuloksissa tuli esille, että Go Strongin johto voisi vielä enemmän ottaa työntekijöitä mukaan tukijaksotyön suunnitteluun. Tiedonkulun parantamiseksi työntekijät toivoivat enemmän yhteisiä foorumeja työnkuvan selkeyttämiseksi ja koulutusta asiakkaina olevien lasten erityishaasteisiin, jotta asiakkain olevia lapsia voisi paremmin ottaa huomioon tukijaksotyössä.
Tuloksia voi hyödyntää kehittäessä tukijakso palveluja lastensuojelun kentällä. Jatkotutkimuksen aiheena voisi tarkastella asiakkaina olevien lasten tai lastensuojelun kokemusta tiedonkulusta tukijaksotyyppisessä työssä.