Markkinointisuunnitelma turvallisuusalan yritykselle
Virolainen, Veera (2023)
Virolainen, Veera
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728815
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Case-yritykselle. Työn tavoitteena oli luoda ensimmäinen markkinointisuunnitelma aloittavalle turvallisuusalan yritykselle. Toimeksiantajan toiveena oli selkeä ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma, joka tehtäisiin sosiaaliseen mediaan, eikä sen toteuttaminen vaatisi paljon resursseja. Markkinointiin annettiin budjetiksi 50 euroa.
Työ koostui toimeksiantajaesittelystä, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Toimeksiantajaesittelyssä kuvataan toimeksiantajan liikeidea, tämänhetkinen tilanne ja tavoitteet. Teoria koostui digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median kanavista markkinoinnissa ja eri suunnittelumallien käytöstä markkinoinnin toteuttamisessa. Teorian pohjana käytettiin englannin ja suomenkielistä kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja ajankohtaisia asiantuntijoiden blogikirjoituksia. Digitaalista markkinointia käsiteltiin teoriassa yleisellä tasolla ja syvennyttiin vain niihin sosiaalisen median kanaviin, jotka tulivat toimimaan Case-yrityksen markkinointikanavina.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin Case-yrityksen markkinointisuunnitelma SOSTAC-markkinointimallin ja teorian pohjalta. Markkinointisuunnitelma rakentui tilanneanalyysistä, tavoitteista, strategisista ja taktisista päätöksistä, sekä toimenpiteistä ja seurannasta. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin resursseihin ja markkinointitoimenpiteisiin, jotka tukivat markkinoinnille asetettua tavoitetta. Suunnitelmassa luotiin julkaisukalenteri, sekä kolme esimerkkiä julkaisuista, joiden avulla toimeksiantajan on helpompaa toteuttaa markkinointisisältöä suunnitelmallisesti. Suunnitelmassa otettiin myös huomioon keinot, joiden avulla markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata, jotta suunnitelmaa olisi mahdollista kehittää.
Produktin valmistuttua siirryttiin johtopäätöksiin, jossa arvioitiin työn onnistumista, oppimista ja ammatillista kasvua. Lopuksi pohdin kehittämisideoita markkinointisuunnitelmaan, jotka voisivat olla toimeksiantajan seuraavia askeleita markkinoinnissa.
Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayritykselle valmistui käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma luotiin vuoden 2024 vuoden loppuun asti toteutettavaksi, ja tulee toimeksiantajan käyttöön heti, kun yritys aloittaa toimintansa. Suunnitelman toteutumista seurataan ja mitataan viikkotasolla, vuoden 2024 lopussa arvioidaan markkinointisuunnitelman toimivuus. Tämän jälkeen suunnitelma päivitetään vastaamaan uusia tavoitteita keväälle 2025.
Työ koostui toimeksiantajaesittelystä, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Toimeksiantajaesittelyssä kuvataan toimeksiantajan liikeidea, tämänhetkinen tilanne ja tavoitteet. Teoria koostui digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median kanavista markkinoinnissa ja eri suunnittelumallien käytöstä markkinoinnin toteuttamisessa. Teorian pohjana käytettiin englannin ja suomenkielistä kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja ajankohtaisia asiantuntijoiden blogikirjoituksia. Digitaalista markkinointia käsiteltiin teoriassa yleisellä tasolla ja syvennyttiin vain niihin sosiaalisen median kanaviin, jotka tulivat toimimaan Case-yrityksen markkinointikanavina.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin Case-yrityksen markkinointisuunnitelma SOSTAC-markkinointimallin ja teorian pohjalta. Markkinointisuunnitelma rakentui tilanneanalyysistä, tavoitteista, strategisista ja taktisista päätöksistä, sekä toimenpiteistä ja seurannasta. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin resursseihin ja markkinointitoimenpiteisiin, jotka tukivat markkinoinnille asetettua tavoitetta. Suunnitelmassa luotiin julkaisukalenteri, sekä kolme esimerkkiä julkaisuista, joiden avulla toimeksiantajan on helpompaa toteuttaa markkinointisisältöä suunnitelmallisesti. Suunnitelmassa otettiin myös huomioon keinot, joiden avulla markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan mitata, jotta suunnitelmaa olisi mahdollista kehittää.
Produktin valmistuttua siirryttiin johtopäätöksiin, jossa arvioitiin työn onnistumista, oppimista ja ammatillista kasvua. Lopuksi pohdin kehittämisideoita markkinointisuunnitelmaan, jotka voisivat olla toimeksiantajan seuraavia askeleita markkinoinnissa.
Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayritykselle valmistui käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma luotiin vuoden 2024 vuoden loppuun asti toteutettavaksi, ja tulee toimeksiantajan käyttöön heti, kun yritys aloittaa toimintansa. Suunnitelman toteutumista seurataan ja mitataan viikkotasolla, vuoden 2024 lopussa arvioidaan markkinointisuunnitelman toimivuus. Tämän jälkeen suunnitelma päivitetään vastaamaan uusia tavoitteita keväälle 2025.