Alakoulun opettajien käsityksiä lastensuojelusta sekä yhteistyöstä lastensuojelun kanssa
Vimpari, Sonja (2014)
Vimpari, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314455
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkielma, jossa teemahaastatteluiden avulla selvitettiin kolmen opettajan käsityksiä lastensuojelusta sekä yhteistyöstä lastensuojelun kanssa. Tutkielma toteutettiin vantaalaisessa alakoulussa keväällä 2014. Koulun ja haastateltavien nimet anonymisoitiin tutkielmassa. Teemahaastattelut nauhoitettiin ja litterointiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli avata aihetta, jota ei ole ainakaan Suomessa lähivuosien aikana tutkittu kovinkaan paljon. Tavoitteena oli saada aikaan keskustelua koulun ja lastensuojelutoimijoiden välille. Tutkielman aihe oli lähtöisin opinnäytetyön tekijän omista mielenkiinnon kohteista.
Opinnäytetyön teoria perustui niin lastensuojelun kuin koulun toimintamalleihin sekä yhteistyöhön näiden kahden viranomaistahon välillä. Tulosten mukaan alakoulun opettajat kokivat tietävänsä lastensuojelusta liian vähän, ja yhteistyö lastensuojelun sekä koulun välillä on heidän kokemustensa mukaan lähes olematonta. Kehitysehdotukseksi yhteistyön parantamiseksi nousi esimerkiksi yhteistyötapaamisten lisääminen lastensuojelun ja koulun välille. Positiivisena tuloksena tutkielmassa nousi esille se, että opettajilla oli selkeä näkemys, millaisissa tilanteissa lastensuojeluun tulee olla yhteydessä ja kuinka koululta laitetaan lastensuojelullinen prosessi liikkeelle. Kaikki vastaajat pitivät lastensuojelua myös luotettavana.
Opinnäytetyön teoria perustui niin lastensuojelun kuin koulun toimintamalleihin sekä yhteistyöhön näiden kahden viranomaistahon välillä. Tulosten mukaan alakoulun opettajat kokivat tietävänsä lastensuojelusta liian vähän, ja yhteistyö lastensuojelun sekä koulun välillä on heidän kokemustensa mukaan lähes olematonta. Kehitysehdotukseksi yhteistyön parantamiseksi nousi esimerkiksi yhteistyötapaamisten lisääminen lastensuojelun ja koulun välille. Positiivisena tuloksena tutkielmassa nousi esille se, että opettajilla oli selkeä näkemys, millaisissa tilanteissa lastensuojeluun tulee olla yhteydessä ja kuinka koululta laitetaan lastensuojelullinen prosessi liikkeelle. Kaikki vastaajat pitivät lastensuojelua myös luotettavana.