Yhdyskuntaseuraamustyön asiakaslähtöinen arviointi
Heikkilä, Auli (2013)
Heikkilä, Auli
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728767
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata asiakkaiden kokemuksia työntekijöiden kohtaamisesta sekä yhdyskuntaseuraamustyön merkityksestä omaan elämään. Tavoitteena on asiakastyön kehittäminen niin, että yhdyskuntaseuraamustyön avulla kyettäisiin vähentämään mahdollisimman tehokkaasti uusintarikollisuutta sekä katkaisemaan rikollisuutta ylläpitävää syrjäytymistä. Tutkimuksen tilaaja on Oulun yhdyskuntaseuraamustoimisto.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen yhdyskuntaseuraamustyön asiakastyötä, kuntouttavaa toimintaa rikosseuraamusalalla, asiakkaiden tukemista ja motivoimista sekä yhteis-kuntaan integroitumista. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Millaisia kokemuksia asiakkailla on työntekijöiden kohtaamisesta? 2. Millaisia kokemuksia asiakkailla on yhdyskuntaseuraamustyön merkityksestä omassa elämässään?
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselystä käytetään myös nimitystä survey-tutkimus, joka tarkoittaa sitä, että kaikilta kyselyyn vastaajilta kysytään standardoidut eli vakioidut samanlaiset kysymykset. Kysymyslomakkeen lo-pussa oli yksi avoin kysymys. Kyselylomakkeisiin vastasi 21 asiakasta. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Office Excel 2010 ohjelmaa.
Tulosten mukaan Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston asiakkaat ovat tyytyväisiä työntekijän kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Epäkohtia todettiin olevan ulkoisissa olosuhteissa kuten ul-ko-opasteissa ja odotustilan riittävyydessä. Tutkimustulosten mukaan asiakkaat kokivat yhdys-kuntaseuraamustyön parantaneen heidän taloudellista tilannettaan, sosiaalisia suhteita ja terveydentilaa. Tulosten mukaan yhdyskuntaseuraamustyö ei ole parantanut heidän työ- ja opiskeluti-lannettaan, toimeentuloa ja asunnon saamista. Tulosten perusteella asiakkaiden voimavarat ovat lisääntyneet, elämä tasapainottunut, itsehillintä lisääntynyt ja he kykenevät suunnittelemaan tulevaisuuttaan paremmin. Tutkimustulosten mukaan rikokset ovat vähentyneet yhdyskuntaseuraamusten myötä.
Johtopäätöksenä on, että asiakkaalle heti vapautumisen tai yhdyskuntaseuraamuksen jälkeiselle ajalle pitäisi olla jo valmiiksi suunniteltu polku työelämään, koulutukseen ja asiakkaasta lähtevään kokonaisvaltaiseen motivoimiseen. Se olisi tukemassa vapautuvan tai yhdyskuntaseuraamusta suorittavan asiakkaan yhteiskuntaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kiinnittymistä. The aim of the study was to describe customers’ experiences of encountering the workers and the meaning of the community sanction agency work for a customer. The study was commis-sioned by the Community Sanction Agency in Oulu.
There were two study questions; 1) What kind of experiences did the customers have of encountering the workers? 2) What kind of experiences did the customers have of the Community Sanc-tion Agency work and what was the meaning of this work to their lives?
This study used a combination of quantitative and qualitative methods for data collection. The da-ta was collected by a structured questionnaire, having one openended question at the end of the questionnaire. The total of 21 persons answered the questionnaire. The material was analyzed using Microsoft Office Excel 2010.
According to the main results the customers were satisfied with their encounters with the workers. The work done in the Community Sanction Agency had improved customers’ economic situation, social relationships and health.
The conclusion is that the customer should have a pathway to work life i.e. education for the community sanction period and for the time immediately after being released from the community sanctions. The customer should be comprehensively motivated in a customeroriented way.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen yhdyskuntaseuraamustyön asiakastyötä, kuntouttavaa toimintaa rikosseuraamusalalla, asiakkaiden tukemista ja motivoimista sekä yhteis-kuntaan integroitumista. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Millaisia kokemuksia asiakkailla on työntekijöiden kohtaamisesta? 2. Millaisia kokemuksia asiakkailla on yhdyskuntaseuraamustyön merkityksestä omassa elämässään?
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselystä käytetään myös nimitystä survey-tutkimus, joka tarkoittaa sitä, että kaikilta kyselyyn vastaajilta kysytään standardoidut eli vakioidut samanlaiset kysymykset. Kysymyslomakkeen lo-pussa oli yksi avoin kysymys. Kyselylomakkeisiin vastasi 21 asiakasta. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Office Excel 2010 ohjelmaa.
Tulosten mukaan Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston asiakkaat ovat tyytyväisiä työntekijän kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Epäkohtia todettiin olevan ulkoisissa olosuhteissa kuten ul-ko-opasteissa ja odotustilan riittävyydessä. Tutkimustulosten mukaan asiakkaat kokivat yhdys-kuntaseuraamustyön parantaneen heidän taloudellista tilannettaan, sosiaalisia suhteita ja terveydentilaa. Tulosten mukaan yhdyskuntaseuraamustyö ei ole parantanut heidän työ- ja opiskeluti-lannettaan, toimeentuloa ja asunnon saamista. Tulosten perusteella asiakkaiden voimavarat ovat lisääntyneet, elämä tasapainottunut, itsehillintä lisääntynyt ja he kykenevät suunnittelemaan tulevaisuuttaan paremmin. Tutkimustulosten mukaan rikokset ovat vähentyneet yhdyskuntaseuraamusten myötä.
Johtopäätöksenä on, että asiakkaalle heti vapautumisen tai yhdyskuntaseuraamuksen jälkeiselle ajalle pitäisi olla jo valmiiksi suunniteltu polku työelämään, koulutukseen ja asiakkaasta lähtevään kokonaisvaltaiseen motivoimiseen. Se olisi tukemassa vapautuvan tai yhdyskuntaseuraamusta suorittavan asiakkaan yhteiskuntaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kiinnittymistä.
There were two study questions; 1) What kind of experiences did the customers have of encountering the workers? 2) What kind of experiences did the customers have of the Community Sanc-tion Agency work and what was the meaning of this work to their lives?
This study used a combination of quantitative and qualitative methods for data collection. The da-ta was collected by a structured questionnaire, having one openended question at the end of the questionnaire. The total of 21 persons answered the questionnaire. The material was analyzed using Microsoft Office Excel 2010.
According to the main results the customers were satisfied with their encounters with the workers. The work done in the Community Sanction Agency had improved customers’ economic situation, social relationships and health.
The conclusion is that the customer should have a pathway to work life i.e. education for the community sanction period and for the time immediately after being released from the community sanctions. The customer should be comprehensively motivated in a customeroriented way.