Vaa´at, pipetit ja liuosten valmistus: itseopiskelumateriaali aloittaville bioanalyytikko-opiskelijoille.
Kukkohovi, Elli; Onkamo, Teija (2013)
Kukkohovi, Elli
Onkamo, Teija
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728769
Tiivistelmä
Vaa´at, pipetit ja liuosten valmistus -itseopiskelumateriaali on toteutettu Oulun seudun ammattikorkeakoulussa projektimuotoisena opinnäytetyönä. Aihe opinnäytetyölle saatiin sekä bioanalytiikan koulutusohjelman että sen opiskelijoiden toiveesta. Opinnäytetyö sisältää olennaisimmat asiat laboratoriovaakojen käytöstä, pipetoinnista ja liuosten valmistuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia aloittavien bioanalytiikan opiskelijoiden tukena opiskelussa, erityisesti opintojen alussa toteutettavan Laboratoriotekniikka ja Instrumentaatio I -opintojakson aikana. Työ sopii erityisen hyvin tämän kurssin tukimateriaaliksi, koska kurssilla käsitellään enimmäkseen opinnäytetyön sisältämiä asioita. Tavoitteena oli tehdä opinnäytetyöstä sellainen, että aloittavien opiskelijoiden on helppo oppia tärkeimmät vaakojen käyttöön, pipetointiin ja liuosten valmistukseen liittyvät perusasiat.
Teoriatiedon keräämiseen työssä käytettiin muun muassa aiheisiin liittyviä oppikirjoja, Internet-sivustoja, opettajien antamia materiaaleja sekä opinnäytetyön tekijöiden omia käytännön kokemuksia laboratoriotyöstä. Opinnäytetyö myös testattiin kyselylomakkeella, jonka kysymykset koskivat materiaalin sisältöä, ulkoasua ja sopivuutta kyseiselle opintojaksolle. Testiryhmänä toimivat luonnollisesti aloittavat bioanalytiikan opiskelijat. Myös opettajien antamaa palautetta käytettiin itseopiskelumateriaalin kehittämiseen.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena ja kyselylomakkeen perusteella syntyi informatiivinen, selkeä ja havainnollinen itseopiskelumateriaali, jonka avulla opiskelijat voivat opiskella vaakoihin, pipetteihin ja liuosten valmistukseen liittyviä olennaisimpia asioita. Materiaalia voivat hyödyntää myös vanhemmat opiskelijat, jos he tarvitsevat mahdollista kertausta tai tietojen päivittämistä opinnäytetyön sisältämistä asioista. Materiaalista voisi myös kehittää edelleen jopa ihan oikean oppikirjan. Weighing scales, pipettes and making of solutions self-study material was produced at Oulu University of Applied Sciences as a project. The idea of making the material came from the need of Biomedical Laboratory Science Programme, and from the students studying in the programme. The material is composed of the most important things regarding the use of weighing scales, pipetting and making of solutions, and it was specially made for the course Laboratory Technics and Instrumentation I.
The purpose of this self-study material was to help the beginners of Biomedical Laboratory Science Programme during their early studies at the course mentioned above. The aim was to make the material so easy to understand that all students could easily learn how to do pipetting, make solutions or use weighing scales. The second purpose of this material was to explain certain things that were not necessarily taught or explained by the teachers or could not be found in the text books.
The data of this self-study material was collected from the text books and materials given by the teachers. Websites and some practical knowledge of the producers related to this field were used as a source of information, too. To be certain that the material was reliable, clear and illustrative, the work was tested by the students by using a questionnaire including questions about the layout and the content of the material. The changes to the material were made on the basis of the feedback. The teachers´ opinions were also taken into account.
According to the feedback the self-study material was clear and illustrative. The self-made pictures and learning tasks were especially liked. Even though the material is abundant, it will still help the students during their studies a lot in the future.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia aloittavien bioanalytiikan opiskelijoiden tukena opiskelussa, erityisesti opintojen alussa toteutettavan Laboratoriotekniikka ja Instrumentaatio I -opintojakson aikana. Työ sopii erityisen hyvin tämän kurssin tukimateriaaliksi, koska kurssilla käsitellään enimmäkseen opinnäytetyön sisältämiä asioita. Tavoitteena oli tehdä opinnäytetyöstä sellainen, että aloittavien opiskelijoiden on helppo oppia tärkeimmät vaakojen käyttöön, pipetointiin ja liuosten valmistukseen liittyvät perusasiat.
Teoriatiedon keräämiseen työssä käytettiin muun muassa aiheisiin liittyviä oppikirjoja, Internet-sivustoja, opettajien antamia materiaaleja sekä opinnäytetyön tekijöiden omia käytännön kokemuksia laboratoriotyöstä. Opinnäytetyö myös testattiin kyselylomakkeella, jonka kysymykset koskivat materiaalin sisältöä, ulkoasua ja sopivuutta kyseiselle opintojaksolle. Testiryhmänä toimivat luonnollisesti aloittavat bioanalytiikan opiskelijat. Myös opettajien antamaa palautetta käytettiin itseopiskelumateriaalin kehittämiseen.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena ja kyselylomakkeen perusteella syntyi informatiivinen, selkeä ja havainnollinen itseopiskelumateriaali, jonka avulla opiskelijat voivat opiskella vaakoihin, pipetteihin ja liuosten valmistukseen liittyviä olennaisimpia asioita. Materiaalia voivat hyödyntää myös vanhemmat opiskelijat, jos he tarvitsevat mahdollista kertausta tai tietojen päivittämistä opinnäytetyön sisältämistä asioista. Materiaalista voisi myös kehittää edelleen jopa ihan oikean oppikirjan.
The purpose of this self-study material was to help the beginners of Biomedical Laboratory Science Programme during their early studies at the course mentioned above. The aim was to make the material so easy to understand that all students could easily learn how to do pipetting, make solutions or use weighing scales. The second purpose of this material was to explain certain things that were not necessarily taught or explained by the teachers or could not be found in the text books.
The data of this self-study material was collected from the text books and materials given by the teachers. Websites and some practical knowledge of the producers related to this field were used as a source of information, too. To be certain that the material was reliable, clear and illustrative, the work was tested by the students by using a questionnaire including questions about the layout and the content of the material. The changes to the material were made on the basis of the feedback. The teachers´ opinions were also taken into account.
According to the feedback the self-study material was clear and illustrative. The self-made pictures and learning tasks were especially liked. Even though the material is abundant, it will still help the students during their studies a lot in the future.