Tilitoimiston tulevaisuuden strategia
Hietanen, Miia (2023)
Hietanen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628726
Tiivistelmä
Taloushallintoala on ollut jo vuosia murroksessa. Maailman ja markkinoiden digitalisoitumisen ja globalisoitumisen kautta ovat tilitoimistojen toiminnot muuttuneet. Muuttuvassa ympäristössä pärjäämiseen tarvitaan toimialasta riippumatta omien kilpailuetujen pohtimista, strategian päivittämistä ja herkkää toimintaympäristön muutosten tarkkailua.
Kehittämistyön keskeinen tutkimusongelma oli selvittää, mitkä ovat ne kohdeyhtiön kilpailuedut, jotka auttavat tilitoimistoa pärjäämään tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja tuottaa tietoa siitä, mitkä ovat tulevaisuuden keskeisimmät tilitoimistoalan kilpailuetutekijät, valita näistä kohdeorganisaatiolle Satakunnan Yritystili Oy:lle sopivimmat ja päivittää tämän tiedon pohjalta yhtiön strategia tulevaisuusstrategiaksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kun tutkimustyössä syntyi tuotoksena kohdeyhtiön tulevaisuusstrategia, niin sen myötä työssä oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin kyselyä ja tulevaisuustutkimusta, delfoita. Tutkimuksessa tahdottiin saada aikaan monipuolinen ja kokonaisvaltainen kuva tutkittavasta kohteesta.
Kehittämistyössä toteutetut tutkimukset eivät suoraan antaneet vastausta tulevaisuuden tilitoimiston kilpailueduiksi. Toisaalta saadut tutkimustulokset olivat keskenään samansuuntaisia ja yhdessä teorian kanssa näistä voitiin tehdä jotakin johtopäätöksiä.
Kehittämistyön tutkimusten tuloksina voidaan todeta, että kilpailuedut, erottautumistekijät, löytynevät tilitoimistotoiminnassa tulevaisuudessa palvelun laadusta, asiakaskokemuksesta ja vastuullisuudesta. Teknologian avulla hoidetaan rutiinityöt tehokkaasti, mutta henkilökunnan osaaminen ja kyvykkyydet luovat lopulta menestyksen lisäarvopalveluiden kautta. Kehittämistyötä tulee tehdä aktiivisesti asiakaskokemuksen kautta. Eri toimijoiden yhteistyöllä luotavat kumppaniverkostot takaavat asiakkaille monipuoliset asiantuntijapalvelut ja näiden avulla myös pienemmillä toimijoilla on mahdollisuus pärjätä tulevaisuuden kilpailussa. Valintoja tultaneen tekemään entistä enemmän vastuullisuusasiat huomioon ottaen. Ympäristöasiat, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu ovat kaikki toiminnassa huomioon otettavia arvoja, joista voi muodostua myös kilpailuetu.
Kehittämistyön keskeinen tutkimusongelma oli selvittää, mitkä ovat ne kohdeyhtiön kilpailuedut, jotka auttavat tilitoimistoa pärjäämään tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja tuottaa tietoa siitä, mitkä ovat tulevaisuuden keskeisimmät tilitoimistoalan kilpailuetutekijät, valita näistä kohdeorganisaatiolle Satakunnan Yritystili Oy:lle sopivimmat ja päivittää tämän tiedon pohjalta yhtiön strategia tulevaisuusstrategiaksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kun tutkimustyössä syntyi tuotoksena kohdeyhtiön tulevaisuusstrategia, niin sen myötä työssä oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin kyselyä ja tulevaisuustutkimusta, delfoita. Tutkimuksessa tahdottiin saada aikaan monipuolinen ja kokonaisvaltainen kuva tutkittavasta kohteesta.
Kehittämistyössä toteutetut tutkimukset eivät suoraan antaneet vastausta tulevaisuuden tilitoimiston kilpailueduiksi. Toisaalta saadut tutkimustulokset olivat keskenään samansuuntaisia ja yhdessä teorian kanssa näistä voitiin tehdä jotakin johtopäätöksiä.
Kehittämistyön tutkimusten tuloksina voidaan todeta, että kilpailuedut, erottautumistekijät, löytynevät tilitoimistotoiminnassa tulevaisuudessa palvelun laadusta, asiakaskokemuksesta ja vastuullisuudesta. Teknologian avulla hoidetaan rutiinityöt tehokkaasti, mutta henkilökunnan osaaminen ja kyvykkyydet luovat lopulta menestyksen lisäarvopalveluiden kautta. Kehittämistyötä tulee tehdä aktiivisesti asiakaskokemuksen kautta. Eri toimijoiden yhteistyöllä luotavat kumppaniverkostot takaavat asiakkaille monipuoliset asiantuntijapalvelut ja näiden avulla myös pienemmillä toimijoilla on mahdollisuus pärjätä tulevaisuuden kilpailussa. Valintoja tultaneen tekemään entistä enemmän vastuullisuusasiat huomioon ottaen. Ympäristöasiat, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu ovat kaikki toiminnassa huomioon otettavia arvoja, joista voi muodostua myös kilpailuetu.