Onnistunut ohjaus: vanhempien kokemuksia saamastaan ohjauksesta lapsensa toimintaterapiassa
Niku, Kaisa (2013)
Niku, Kaisa
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628653
Tiivistelmä
Vanhempien ohjaus on kiinteä osa lasten toimintaterapiaa. Sen avulla toimintaterapiassa harjoiteltujen taitojen siirtyminen osaksi lapsen toimintaa ja arkea mahdollistuu. Olen omassa työssäni toimintaterapeuttina huomannut kuinka tärkeää vanhempien mukaan ottaminen sekä osallistuminen oman lapsensa toimintaterapiaprosessiin on toimintaterapian onnistumisen kannalta. Miten tukea vanhempien osallistumista on ollut vahvasti tämän työn taustalla ja ajatuksissani opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten vanhemmat ovat kokeneet lapsensa toimintaterapiassa saamansa ohjauksen ja miten kokemukset ovat muuttuneet.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tietoperustana on käytetty tämän hetken kuntoutuksen suuntausta. Asiakas- ja perhelähtöisyys ovat toimintaterapiassa pinnalla olevia asioita. Lähtökohtana on huomioida asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä perheen tietämys oman lapsensa toiminnallisesta suoriutumisesta. Perhe nähdään asiantuntijana ja sen huomioiminen läpi koko toimintaterapiaprosessin on arvokasta. Opinnäytetyössä on aineistona käytetty valmisaineistoa, joka on kerätty toimintaterapiassa käyneiden lasten vanhemmilta vuosien 2004- 2012 välisenä aikana. Aineisto on käsitelty induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat tuovat esille toimintaterapeutin ohjaustyylin, jonka he kokevat olevan kannustavaa ja positiivista. Vanhemmat kokevat saavansa keskusteluista toimintaterapeutin kanssa tietoa lapsensa kehityksestä sekä edistymisestä. Nämä seikat tulevat esille myös perhelähtöisessä teoriaosuudessa. Vanhempien kokemuksessa ohjauksessa konkreettiset harjoitteet, neuvot, vinkit ja ideat siirtävät toimintaterapiassa harjoiteltuja asioita perheen arkeen. Tutkimustulosten mukaan arkeen liittyvät ohjeet ovat lisääntyneet vuoden 2008 jälkeen, tämä tulos onkin merkittävin muutos toimintaterapeuttisessa ohjauksessa.
Opinnäytetyössä saamani tiedon pohjalta minun sekä muiden toimintaterapeuttien on mahdollisuus kehittää omaa ohjaustapaansa asiakas- ja perhelähtöisemmäksi. Tämä opinnäytetyö on antaa esinäkemyksen vanhempien kokemuksesta lasten toimintaterapiassa saamastaan ohjauksesta. Ohjauksen huomioiminen toimintaterapialähetteissä tuo toimintaterapeuteille haasteen ohjauksen menetelmällisen kehittämisen sekä dokumentoinnin. Yhtenä jatkotutkimusaiheena vanhempien ohjauksen mallin (OPC) soveltuvuus ja käyttökokemukset toimintaterapeuttien ja vanhempien kokemana. Coaching is important part of occupational therapy. The purpose of coaching is to transfer learnt skills to everyday life. Coaching is interaction where both sides tell their own perspective of the situation and decisions are made together. In my work as an occupational therapists I have had an opportunity to view the difficulties in coaching. I wanted to study parents' view to get more knowledge about coaching.
The aim of this study was to describe parents’ experiences of coaching in their child's occupational therapy. The second aim was to describe how experiences have changed.
The study was a qualitative study, which was carried out using questionnaires. Parents whose child had had occupational therapy answered open- ended questions. Totally 167 parents returned the questionnaires. Answers to one question on the questionnaire were used for the study. The answers were analysed by inductive analysis.
The results showed that successful coaching in occupational therapy needs both parents and occupational therapists to participate in coaching. Occupational therapists' coaching strategies, coaching style and coaching methods are essential in coaching. By conversation, thinking and considering together with occupational therapists parents get the opportunity to be involved in coaching. Positive and encouraging feedback from occupational therapists helps parents to bring up difficulties, which shows up in occupational performance. A Discussions with occupational therapists give parents new point of views and helps the whole family. Both parents' and occupational therapists' participation in coaching brings up the best result, which helps a child's occupational performance.
By this study occupational therapists have a change to develop coaching, their coaching style, strategies and methods. One follow- up research topics would be to study OPC model. How the model is used and how parents describe their experiences.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten vanhemmat ovat kokeneet lapsensa toimintaterapiassa saamansa ohjauksen ja miten kokemukset ovat muuttuneet.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tietoperustana on käytetty tämän hetken kuntoutuksen suuntausta. Asiakas- ja perhelähtöisyys ovat toimintaterapiassa pinnalla olevia asioita. Lähtökohtana on huomioida asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä perheen tietämys oman lapsensa toiminnallisesta suoriutumisesta. Perhe nähdään asiantuntijana ja sen huomioiminen läpi koko toimintaterapiaprosessin on arvokasta. Opinnäytetyössä on aineistona käytetty valmisaineistoa, joka on kerätty toimintaterapiassa käyneiden lasten vanhemmilta vuosien 2004- 2012 välisenä aikana. Aineisto on käsitelty induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat tuovat esille toimintaterapeutin ohjaustyylin, jonka he kokevat olevan kannustavaa ja positiivista. Vanhemmat kokevat saavansa keskusteluista toimintaterapeutin kanssa tietoa lapsensa kehityksestä sekä edistymisestä. Nämä seikat tulevat esille myös perhelähtöisessä teoriaosuudessa. Vanhempien kokemuksessa ohjauksessa konkreettiset harjoitteet, neuvot, vinkit ja ideat siirtävät toimintaterapiassa harjoiteltuja asioita perheen arkeen. Tutkimustulosten mukaan arkeen liittyvät ohjeet ovat lisääntyneet vuoden 2008 jälkeen, tämä tulos onkin merkittävin muutos toimintaterapeuttisessa ohjauksessa.
Opinnäytetyössä saamani tiedon pohjalta minun sekä muiden toimintaterapeuttien on mahdollisuus kehittää omaa ohjaustapaansa asiakas- ja perhelähtöisemmäksi. Tämä opinnäytetyö on antaa esinäkemyksen vanhempien kokemuksesta lasten toimintaterapiassa saamastaan ohjauksesta. Ohjauksen huomioiminen toimintaterapialähetteissä tuo toimintaterapeuteille haasteen ohjauksen menetelmällisen kehittämisen sekä dokumentoinnin. Yhtenä jatkotutkimusaiheena vanhempien ohjauksen mallin (OPC) soveltuvuus ja käyttökokemukset toimintaterapeuttien ja vanhempien kokemana.
The aim of this study was to describe parents’ experiences of coaching in their child's occupational therapy. The second aim was to describe how experiences have changed.
The study was a qualitative study, which was carried out using questionnaires. Parents whose child had had occupational therapy answered open- ended questions. Totally 167 parents returned the questionnaires. Answers to one question on the questionnaire were used for the study. The answers were analysed by inductive analysis.
The results showed that successful coaching in occupational therapy needs both parents and occupational therapists to participate in coaching. Occupational therapists' coaching strategies, coaching style and coaching methods are essential in coaching. By conversation, thinking and considering together with occupational therapists parents get the opportunity to be involved in coaching. Positive and encouraging feedback from occupational therapists helps parents to bring up difficulties, which shows up in occupational performance. A Discussions with occupational therapists give parents new point of views and helps the whole family. Both parents' and occupational therapists' participation in coaching brings up the best result, which helps a child's occupational performance.
By this study occupational therapists have a change to develop coaching, their coaching style, strategies and methods. One follow- up research topics would be to study OPC model. How the model is used and how parents describe their experiences.