Ohjaajien kokemuksia opiskelijaohjauksesta Campuskoti Merihelmessä
Pasanen, Maria; Lehtonen, Jenni; Niemi, Eeva-Maria (2023)
Pasanen, Maria
Lehtonen, Jenni
Niemi, Eeva-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Campuskoti Merihelmessä työskentelevien ohjaajien (n=4) kokemuksia opiskelijaohjauksesta. Tavoitteena on kehittää opiskelijaohjausta Campuskoti Merihelmessä, sekä tukea opiskelijaohjaajien motivaatiota ja ammattitaitoa.
Opinnäytetyössä aineistoa kerättiin Campuskoti Merihelmessä teemahaastattelun avulla. Haastattelun aineisto käsiteltiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Lisäksi opinnäytetyöhön haettiin aikaisempia tutkimuksia opiskelijaohjauksesta ohjaajan näkökulmasta tehtynä.
Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että opiskelijaohjaus Campuskoti Merihelmessä on jo tällä hetkellä laadukasta, mutta kehittämiskohtia opiskelijaohjaukseen löytyy vielä. Campuskodissa opiskelijaohjaukseen pyritään panostamaan, mutta välillä kiire sekä suuret opiskelijaryhmät luovat haasteita laadukkaan opiskelijaohjauksen toteuttamiselle. Campuskoti Merihelmessä uusi Ruotsista Suomeen tuotu tiimioppimisen toimintamalli kehittyy jatkuvasti ja muovautuu vähitellen yksikköön sopivaksi kokonaisuudeksi. The purpose of this thesis was to survey the experiences of tutors (n=4) working at Campuskoti Merihelmi, a round-the-clock unit for sheltered housing, regarding student counseling. The aim of this thesis was to develop student guidance at Campuskoti Merihelmi and to support the motivation and professionalism of the tutors.
The material for this thesis was collected through a theme-based interview at Campuskoti Merihelmi. The interview material was treated as a data-based content analysis. In addition, previous studies on student guidance conducted from the supervisor's point of view were applied to the thesis.
Based on the results it can be concluded that student guidance at Campuskoti Merihelmi is already of high quality but there are still areas for improvement in student guidance. The aim at Campuskoti Merihelmi is to invest in student guidance. However, lack of time and large groups of students sometimes create challenges for the implementation of high-quality student guidance. A new team learning operating model brought from Sweden to Finland is constantly developing and becoming suitable for the unit at Campuskoti Merihelmi.
Opinnäytetyössä aineistoa kerättiin Campuskoti Merihelmessä teemahaastattelun avulla. Haastattelun aineisto käsiteltiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Lisäksi opinnäytetyöhön haettiin aikaisempia tutkimuksia opiskelijaohjauksesta ohjaajan näkökulmasta tehtynä.
Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että opiskelijaohjaus Campuskoti Merihelmessä on jo tällä hetkellä laadukasta, mutta kehittämiskohtia opiskelijaohjaukseen löytyy vielä. Campuskodissa opiskelijaohjaukseen pyritään panostamaan, mutta välillä kiire sekä suuret opiskelijaryhmät luovat haasteita laadukkaan opiskelijaohjauksen toteuttamiselle. Campuskoti Merihelmessä uusi Ruotsista Suomeen tuotu tiimioppimisen toimintamalli kehittyy jatkuvasti ja muovautuu vähitellen yksikköön sopivaksi kokonaisuudeksi.
The material for this thesis was collected through a theme-based interview at Campuskoti Merihelmi. The interview material was treated as a data-based content analysis. In addition, previous studies on student guidance conducted from the supervisor's point of view were applied to the thesis.
Based on the results it can be concluded that student guidance at Campuskoti Merihelmi is already of high quality but there are still areas for improvement in student guidance. The aim at Campuskoti Merihelmi is to invest in student guidance. However, lack of time and large groups of students sometimes create challenges for the implementation of high-quality student guidance. A new team learning operating model brought from Sweden to Finland is constantly developing and becoming suitable for the unit at Campuskoti Merihelmi.