Uuden tuotteen lanseerausprosessi: case Navimow
Lassila, Tomi (2023)
Lassila, Tomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228414
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tuotelanseerauksen teoriaa, ja samalla toteutetaan lanseeraussuunnitelma uuden tuotteen lanseeraamiseksi Suomen markkinoille. Tuotetta myös testattiin suomalaisissa puutarhoissa tuotteen toimivuuden ja kilpailuedun varmistamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa onnistunut tuotelanseeraus Suomessa Segway Navimow -robottiruohonleikkurimallistolle. Työ tehtiin tuotteen maahantuojalle Oy Brandt Ab:lle, joka on osa Otto Brandt -konsernia.
Työn toteutuksen aikana lanseeraus jaettiin kahteen vaiheeseen. Kaudella 2023 suoritettiin onnistunut tuotteen esilanseeraus rajatulle kohderyhmälle, ja samalla päivitettiin varsinainen tuotelanseeraussuunnitelma kaudelle 2024 suoritettavaa lanseerausta varten.
Opinnäytetyössä lanseeraus suunnitellaan vain Suomen markkinoille, mutta yrityksen strategisia perusratkaisuja varten työssä on tutkittu robottileikkureiden koko-naismarkkinoita ja niiden kehitystä myös Euroopan ja varsinkin Pohjoismaiden osalta.
Opinnäytetyön on tarkoitus toimia jatkossa työkaluna, kun yrityksessä lanseerataan vastaavan kaltaisia tuotteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa onnistunut tuotelanseeraus Suomessa Segway Navimow -robottiruohonleikkurimallistolle. Työ tehtiin tuotteen maahantuojalle Oy Brandt Ab:lle, joka on osa Otto Brandt -konsernia.
Työn toteutuksen aikana lanseeraus jaettiin kahteen vaiheeseen. Kaudella 2023 suoritettiin onnistunut tuotteen esilanseeraus rajatulle kohderyhmälle, ja samalla päivitettiin varsinainen tuotelanseeraussuunnitelma kaudelle 2024 suoritettavaa lanseerausta varten.
Opinnäytetyössä lanseeraus suunnitellaan vain Suomen markkinoille, mutta yrityksen strategisia perusratkaisuja varten työssä on tutkittu robottileikkureiden koko-naismarkkinoita ja niiden kehitystä myös Euroopan ja varsinkin Pohjoismaiden osalta.
Opinnäytetyön on tarkoitus toimia jatkossa työkaluna, kun yrityksessä lanseerataan vastaavan kaltaisia tuotteita.