Kokemuksia kansainvälisestä rekrytointiprosessista Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä
Lehikoinen, Kati (2023)
Lehikoinen, Kati
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328543
Tiivistelmä
Suomessa lisääntyvään henkilöstöpulaan sotealalla on lähdetty yhtenä ratkaisu keinona rekrytoimaan henkilöstöä kansainvälisesti. Kansainvälistä rekrytointia käytetään myös maailman laajuisesti ratkaisemaan henkilöstöpulaa.
Opinnäytetyössä tutkittiin organisaatiotason kokemuksia kansainvälisen rekrytointiprosessin pilotista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia organisaatiotasolla oli prosessista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa kohdeorganisaatiolle kansainvälisen rekrytoinnin prosessin kehittämisen tueksi.
Aineiston keruumenetelmä oli haastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten perusteella kansainvälisen rekrytoinnin pilottiprosessi koettiin sujuneen hyvin ja tuloksena organisaatioon saatiin palkattua 24 hoiva-avustajaa ikääntyneiden palvelualueelle. Prosessin koettiin saavuttaneen tavoitteensa ja tuloksista selvisi myös organisaation vastuuhenkilöiden kyvykkyys muokata ja parantaa prosessia jo prosessikulun yhteydessä.
Tuloksissa korostuu tarve kehittää prosessin viestintää, vastuunjakoa, perehdytystä, kielitaidon tukemista sekä tarveharkintaa. Tuloksista selviää tarve maahan muuton viranomaisasioiden kehittämiseen ja nopeuttamiseen. Tuloksista ilmenee monikulttuurisen henkilöstön positiivinen vaikutus työyhteisöihin. Opinnäytteen johtopäätösten perusteella esitetään Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle (nyk. Keski-uudenmaan hyvinvointialue) kehittämisehdotuksia kansainväliseen rekrytointiprosessiin: Tarkkojen tarveanalyysien tekeminen kansainvälisen rekrytoinnin tarpeelle henkilöstörakenne huomioiden, prosessin viestinnän eteenpäin kehittäminen niin, että tieto prosessin sisällöstä ja vastuista tavoittaa kaikki prosessissa mukana olevat tahot; huomioiden erityisesti rekrytoitavien arjessa toimivat henkilöt, monimuotoisen ja monikulttuurisen työelämän osaamisen kehittäminen ja osaamisen lisääntymisen hyödyntäminen koko organisaatiossa sekä tuotetun perehdytysmateriaalin ylläpitäminen ja jatkokehittäminen tulevaisuuden tarpeisiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin organisaatiotason kokemuksia kansainvälisen rekrytointiprosessin pilotista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia organisaatiotasolla oli prosessista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa kohdeorganisaatiolle kansainvälisen rekrytoinnin prosessin kehittämisen tueksi.
Aineiston keruumenetelmä oli haastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten perusteella kansainvälisen rekrytoinnin pilottiprosessi koettiin sujuneen hyvin ja tuloksena organisaatioon saatiin palkattua 24 hoiva-avustajaa ikääntyneiden palvelualueelle. Prosessin koettiin saavuttaneen tavoitteensa ja tuloksista selvisi myös organisaation vastuuhenkilöiden kyvykkyys muokata ja parantaa prosessia jo prosessikulun yhteydessä.
Tuloksissa korostuu tarve kehittää prosessin viestintää, vastuunjakoa, perehdytystä, kielitaidon tukemista sekä tarveharkintaa. Tuloksista selviää tarve maahan muuton viranomaisasioiden kehittämiseen ja nopeuttamiseen. Tuloksista ilmenee monikulttuurisen henkilöstön positiivinen vaikutus työyhteisöihin. Opinnäytteen johtopäätösten perusteella esitetään Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle (nyk. Keski-uudenmaan hyvinvointialue) kehittämisehdotuksia kansainväliseen rekrytointiprosessiin: Tarkkojen tarveanalyysien tekeminen kansainvälisen rekrytoinnin tarpeelle henkilöstörakenne huomioiden, prosessin viestinnän eteenpäin kehittäminen niin, että tieto prosessin sisällöstä ja vastuista tavoittaa kaikki prosessissa mukana olevat tahot; huomioiden erityisesti rekrytoitavien arjessa toimivat henkilöt, monimuotoisen ja monikulttuurisen työelämän osaamisen kehittäminen ja osaamisen lisääntymisen hyödyntäminen koko organisaatiossa sekä tuotetun perehdytysmateriaalin ylläpitäminen ja jatkokehittäminen tulevaisuuden tarpeisiin.