Suomalaisten yritysten kansainvälinen liiketoiminta YK:n kanssa : vertailussa Pohjoismaat vuosina 2013-2022
Ranki, Jonne; Ruopio, Leena; Österlund, Joni (2023)
Ranki, Jonne
Ruopio, Leena
Österlund, Joni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228470
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Turun ammattikorkeakoulu Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli selvittää YK:n hankintaprosessi ja tuoda apua suomalaisille yrityksille kaupankäyntiin YK:n ja sen järjestöjen kanssa. Taustatyönä kerättiin UNGM-hankintaportaalin tilastotietoja pohjoismaisten yritysten liikevaihdosta YK:lle vuosilta 2013–2022. Dokumenttianalyysillä lisättiin ymmärrystä kaupankäynnin volyymiin. Opinnäytetyössä kuvattiin YK:n hankintaprosessi seikkaperäisesti. Puolistrukturoiduilla haastatteluilla kerättiin käytännön kokemuksia YK:sta ja sen hankintaprosessista kolmelta suomalaiselta yritykseltä. Tuloksia analysoitiin kansainvälisten palveluiden asiantuntijan avoimen haastattelun avulla. Haastattelut tehtiin kasvotusten, puhelimitse ja Teamsin välityksellä.
Haastattelutulokset olivat osin yllättäviä yritysten kokemusten poiketessa YK:n tarkasti kuvaamasta hankintaprosessista, ja opinnäytetyö toikin näkyväksi merkittävän ristiriidan YK:n hankintaohjeen ja toteutuneen kaupankäynnin välillä. Kaupankäynnin keskeisiksi onnistumistekijöiksi nousivat osallistuminen erilaisiin kansainvälisiin tilaisuuksiin ja verkostoituminen erilaisten järjestöjen, yritysten ja ostavien organisaatioiden kanssa. Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksille oli tärkeää päästä YK:n hyväksymien myyjäyritysten listalle ja onnistua luomaan hyvät suhteet oikeisiin tahoihin.
Haastattelutulokset olivat osin yllättäviä yritysten kokemusten poiketessa YK:n tarkasti kuvaamasta hankintaprosessista, ja opinnäytetyö toikin näkyväksi merkittävän ristiriidan YK:n hankintaohjeen ja toteutuneen kaupankäynnin välillä. Kaupankäynnin keskeisiksi onnistumistekijöiksi nousivat osallistuminen erilaisiin kansainvälisiin tilaisuuksiin ja verkostoituminen erilaisten järjestöjen, yritysten ja ostavien organisaatioiden kanssa. Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksille oli tärkeää päästä YK:n hyväksymien myyjäyritysten listalle ja onnistua luomaan hyvät suhteet oikeisiin tahoihin.