Kasvispainotteinen valmisruoka Instagram-julkaisuissa
Suutari, Riina (2023)
Suutari, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128365
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullisena tutkimuksena toteutettu laadullinen sisällönanalyysi Instagramista kerätylle aineistolle, joka käsitteli kasvispainotteista valmisruokaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Instagramissa kasvispainotteinen valmisruoka esitetään ja kuinka siitä puhutaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia esiintyvätkö kasvisruokaan vahvasti liitetyt teemat vastuullisuus ja terveellisyys, kun kasvispainotteinen valmisruoka esitetään Instagram-julkaisuissa. Tutkimuksen aineisto koostuu suomenkielisistä ja vieraskielisistä Instagram-julkaisuista.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällön analyysinä. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalisen median alustalta Instagram. Tutkimusaineisto koostuu suomenkielisistä ja vieraskielisistä Instagram-julkaisuista, joissa esitetään kasvispohjaista valmisruokaa. Tutkimuksen analyysi toteutettiin laadullisen sisällön analyysin keinoin ja analyysissa hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimuksessa löydettiin kolme terveellisyyteen viittaavaa teemaa, jotka esiintyivät Instagram -julkaisuissa puhuttaessa kasvipainotteisesta valmisruuasta. Nämä teemat ovat: keveys, epäterveellisyys, ja jalostettavuus. Teemoja, jotka liittyivät vastuullisuuteen, löydettiin kaksi: kierrätettävyys ja hävikki. Tutkimuksessa havaittiin, että kasvipohjaiseen valmisruokaan ei aineistossa liitetty mielikuvia ympäristöystävällisyydestä, vaan vastuullisuusteeman käsittely painottui kasvipainotteisen valmisruuan annoskokoihin ja pakkauksien ominaisuuksiin.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällön analyysinä. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalisen median alustalta Instagram. Tutkimusaineisto koostuu suomenkielisistä ja vieraskielisistä Instagram-julkaisuista, joissa esitetään kasvispohjaista valmisruokaa. Tutkimuksen analyysi toteutettiin laadullisen sisällön analyysin keinoin ja analyysissa hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimuksessa löydettiin kolme terveellisyyteen viittaavaa teemaa, jotka esiintyivät Instagram -julkaisuissa puhuttaessa kasvipainotteisesta valmisruuasta. Nämä teemat ovat: keveys, epäterveellisyys, ja jalostettavuus. Teemoja, jotka liittyivät vastuullisuuteen, löydettiin kaksi: kierrätettävyys ja hävikki. Tutkimuksessa havaittiin, että kasvipohjaiseen valmisruokaan ei aineistossa liitetty mielikuvia ympäristöystävällisyydestä, vaan vastuullisuusteeman käsittely painottui kasvipainotteisen valmisruuan annoskokoihin ja pakkauksien ominaisuuksiin.