Kokemuksia kokemusasiantuntijatoiminnasta: kokemusasiantuntijoiden ja hoitoalan ammattihenkilön näkökulmista kuvattuna
Poukkula, Minna (2013)
Poukkula, Minna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228444
Tiivistelmä
Mielenterveyshoitotyötä kehitetään tänä päivänä asiakkaiden tarpeita vastaavaksi palve-luja käyttäneiden asiakkaiden kokemustiedon ja eri sektoreiden toimijoiden yhteistyön avulla. Tutkimuksessa kartoitetaan Pohjois-Pohjanmaan alueen julkisen sektorin koke-musasiantuntijatoimintaa kolmen kokemusasiantuntijan ja yhden hoitoalan ammattihen-kilön kokemusten pohjalta. Kokemusasiantuntijuus perustuu mielenterveyskuntoutumi-sen kokemustietoon. Tutkimuksen yhteistyötahoina toimivat alueen mielenterveysyhdis-tys ja mielenterveyspalveluita tarjoava yksikkö. Tutkimusaiheen valinnan taustalla on Erasmus-vaihto Italiaan, jossa vastaavaa toimintaa toteutetaan julkisella sektorilla.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa toiminnan hyödystä ja sen muodostumi-sesta sekä toiminnan organisoinnin kehittämisen mahdollisuuksista, jota voidaan soveltaa toiminnan kehittämisen tukena. Teoreettisessa viitekehyksessä kokemusasiantuntija-toimintaa lähestytään mielenterveysongelmista kuntoutumisen ja jaetun asiantuntijuuden kuvauksien kautta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tiedonhankintamene-telmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön-analyysin avulla.
Vertaisryhmätoiminta mahdollistaa potilaille uskoa selviytymiseen hyväksyvän ilmapii-rin, muutoksen mahdollisuuden osoittamisen ja arjen sujumisen tuen kautta. Osallisuus mahdollistaa kokemusasiantuntijalle omanarvontunnon vahvistumista kokemustiedon arvon tunnistamisen, ympäristön osoittaman arvostuksen ja toimijuuden vahvistumisen kautta. Kokemuskoulutus mahdollistaa ammattilaisille asiakaslähtöisen kohtaamisen valmiuden lisääntymistä inhimillisen kohtaamisen sanoman ja asiakasnäkökulman ko-kemuksellisen oppimisen kautta. Kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämismahdolli-suudet liittyvät vertaisryhmätoiminnan hyödyn lisäämiseen, kokemusasiantuntijan tuen tarpeen huomioimiseen sekä luottamukseen perustuvan yhteistyön rakentamiseen asian-tuntijuuksien välille.
Kokemusasiantuntijatoiminnan ydin muodostuu mielenterveysongelmiin liittyvien ras-kaiden tunnekokemusten ympärille. Toiminnalla voidaan edistää asiakaslähtöisen hoito-työn toteutumista. Jotta toiminnan kehittäminen rakentuu vakaalle pohjalle, tulee yhteis-työlle luoda yhteisiin tavoitteisiin perustuva vahva arvoperusta. The context of the study was formed in co-operation between the third sector and the public health care to improve patient-centered care. The study focused on experiential experts' and health care staff’s opinions of the experiential expertise activity in the area of the Northern Ostrobothnia. An expert by experience has experience-based knowledge about mental health rehabilitation. The co-operation partners of the study were a mental health association and a mental health care organization. The choice of the thesis subject was based on Erasmus Exchange Programme to Italy where the activity is implemented in the public sector.
The objective of the study was to provide new information about the benefits of the experiential expertise activity, its formation and development opportunities to participate in development work.
The study was qualitative and the data collection method was theme-based interview. Information was gathered from three experiential experts and a health care professional. The interviews were analyzed by the method of content analysis.
According to the results a peer support group activity gives patients trust to recover through approving ambiance, seeing the possibility of change and getting support for everyday life. Participation allows experts by experience strengthen their dignity which consists of value of experience-based knowledge, environmental appreciation and sup-porting human agency. Health care staff gets readiness for patient-centered care through the message of human encounter and possibility for experiential learning. The activity could be developed by organizing peer support activity, paying attention to the needs of experts by experience and by focusing on trust-based co-operation.
As a conclusion the essence of the activity consists of emotional experiences. The activity can improve patient-centered care. To make a strong basis for the development work there should be shared values among staff and experiential experts.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa toiminnan hyödystä ja sen muodostumi-sesta sekä toiminnan organisoinnin kehittämisen mahdollisuuksista, jota voidaan soveltaa toiminnan kehittämisen tukena. Teoreettisessa viitekehyksessä kokemusasiantuntija-toimintaa lähestytään mielenterveysongelmista kuntoutumisen ja jaetun asiantuntijuuden kuvauksien kautta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tiedonhankintamene-telmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön-analyysin avulla.
Vertaisryhmätoiminta mahdollistaa potilaille uskoa selviytymiseen hyväksyvän ilmapii-rin, muutoksen mahdollisuuden osoittamisen ja arjen sujumisen tuen kautta. Osallisuus mahdollistaa kokemusasiantuntijalle omanarvontunnon vahvistumista kokemustiedon arvon tunnistamisen, ympäristön osoittaman arvostuksen ja toimijuuden vahvistumisen kautta. Kokemuskoulutus mahdollistaa ammattilaisille asiakaslähtöisen kohtaamisen valmiuden lisääntymistä inhimillisen kohtaamisen sanoman ja asiakasnäkökulman ko-kemuksellisen oppimisen kautta. Kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämismahdolli-suudet liittyvät vertaisryhmätoiminnan hyödyn lisäämiseen, kokemusasiantuntijan tuen tarpeen huomioimiseen sekä luottamukseen perustuvan yhteistyön rakentamiseen asian-tuntijuuksien välille.
Kokemusasiantuntijatoiminnan ydin muodostuu mielenterveysongelmiin liittyvien ras-kaiden tunnekokemusten ympärille. Toiminnalla voidaan edistää asiakaslähtöisen hoito-työn toteutumista. Jotta toiminnan kehittäminen rakentuu vakaalle pohjalle, tulee yhteis-työlle luoda yhteisiin tavoitteisiin perustuva vahva arvoperusta.
The objective of the study was to provide new information about the benefits of the experiential expertise activity, its formation and development opportunities to participate in development work.
The study was qualitative and the data collection method was theme-based interview. Information was gathered from three experiential experts and a health care professional. The interviews were analyzed by the method of content analysis.
According to the results a peer support group activity gives patients trust to recover through approving ambiance, seeing the possibility of change and getting support for everyday life. Participation allows experts by experience strengthen their dignity which consists of value of experience-based knowledge, environmental appreciation and sup-porting human agency. Health care staff gets readiness for patient-centered care through the message of human encounter and possibility for experiential learning. The activity could be developed by organizing peer support activity, paying attention to the needs of experts by experience and by focusing on trust-based co-operation.
As a conclusion the essence of the activity consists of emotional experiences. The activity can improve patient-centered care. To make a strong basis for the development work there should be shared values among staff and experiential experts.