Oulun Keskuspesula Oy:n kuljetuslogistiikan selvitys ja suunnittelu
Honka, Maarit (2013)
Honka, Maarit
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228446
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Oulun Keskuspesula Oy. Muutaman vuoden sisällä pesulan kuljetuskustannukset ovat kasvaneet huomattavasti. Sen vuoksi uusien kuljetusratkaisujen miettiminen koettiin tärkeäksi.
Alun perin työn tavoitteena oli kartoittaa kuljetusten alkutilanne ja esittää uusia ratkaisumalleja. Alkukartoituksessa ilmeni useita ongelmia, joista aikataulutuksen puute koettiin suurimmaksi. Sen vuoksi opinnäytetyössä päätettiin keskittyä kuljetusten aikatauluttamiseen.
Tarpeellisten tietojen ja yleisten toimintaongelmien selvittämiseksi käytiin keskusteluja pesulan eri henkilöstöryhmien kanssa. Lisäksi haastateltiin perusteellisesti neljää alihankkijana työskentelevää kuljettajaa. Jakelutoimintaa seurattiin jakeluauton kyydissä.
Saatujen tietojen perusteella tehtiin Excel-taulukko yhden pesulan suurimman asiakkaan tiedoista: jakelupisteiden nimet, asiakasnumerot, toimitusosoitteet, pyykkien nouto- ja palautusajat sekä kuljettajat ja heidän puhelinnumeronsa. Taulukko on helposti muokattavissa käyttäjälle ja käyttötarkoitukseen sopivaksi. Tämän lisäksi tehtiin taulukko, johon kirjataan ongelmakohdat korjausehdotuksineen ja toimenpiteille nimetyt vastuuhenkilöt.
Alkukartoituksessa todettujen ongelmien laajuus aiheutti sen, että varsinainen kuljetusten optimointi jäi kokonaan tekemättä. Tulevaisuudessa optimointi kannattaa tehdä. Todennäköisesti sillä saadaan aikaan taloudellisia säästöjä sekä ekologisesti parempia ratkaisuja.
Tehtävärajauksen vuoksi osa asiakkaista puuttuu jakelutaulukosta. Taulukkoon tulee lisätä kaikki säännöllisesti pesulapalveluja käyttävät asiakkaat. Tällöin saadaan kaikkien asiakkaiden pakkaustiedot saman tiedostoon, josta tiedot ovat helposti päivitettävissä sekä tulostettavissa eri pakkauspisteisiin
Alun perin työn tavoitteena oli kartoittaa kuljetusten alkutilanne ja esittää uusia ratkaisumalleja. Alkukartoituksessa ilmeni useita ongelmia, joista aikataulutuksen puute koettiin suurimmaksi. Sen vuoksi opinnäytetyössä päätettiin keskittyä kuljetusten aikatauluttamiseen.
Tarpeellisten tietojen ja yleisten toimintaongelmien selvittämiseksi käytiin keskusteluja pesulan eri henkilöstöryhmien kanssa. Lisäksi haastateltiin perusteellisesti neljää alihankkijana työskentelevää kuljettajaa. Jakelutoimintaa seurattiin jakeluauton kyydissä.
Saatujen tietojen perusteella tehtiin Excel-taulukko yhden pesulan suurimman asiakkaan tiedoista: jakelupisteiden nimet, asiakasnumerot, toimitusosoitteet, pyykkien nouto- ja palautusajat sekä kuljettajat ja heidän puhelinnumeronsa. Taulukko on helposti muokattavissa käyttäjälle ja käyttötarkoitukseen sopivaksi. Tämän lisäksi tehtiin taulukko, johon kirjataan ongelmakohdat korjausehdotuksineen ja toimenpiteille nimetyt vastuuhenkilöt.
Alkukartoituksessa todettujen ongelmien laajuus aiheutti sen, että varsinainen kuljetusten optimointi jäi kokonaan tekemättä. Tulevaisuudessa optimointi kannattaa tehdä. Todennäköisesti sillä saadaan aikaan taloudellisia säästöjä sekä ekologisesti parempia ratkaisuja.
Tehtävärajauksen vuoksi osa asiakkaista puuttuu jakelutaulukosta. Taulukkoon tulee lisätä kaikki säännöllisesti pesulapalveluja käyttävät asiakkaat. Tällöin saadaan kaikkien asiakkaiden pakkaustiedot saman tiedostoon, josta tiedot ovat helposti päivitettävissä sekä tulostettavissa eri pakkauspisteisiin