"Kyllähän korkeakoulujen opiskeluhyvinvointi on tosi villi kenttä": kuraattorin rooli opiskeluhyvinvoinnin tukemisessa korkeakouluissa
Lavikainen, Laura; Tiilikainen, Reija (2023)
Lavikainen, Laura
Tiilikainen, Reija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on kuraattorin rooli opiskeluhyvinvoinnin tukemisessa korkeakouluissa. Korkeakouluilla ei ole lainsäädännön määrittelemää vastuuta hyvinvointipalveluiden järjestämisestä kuten peruskouluissa. Hyvinvointityön toteuttajia toimii korkeakouluissa monilla eri nimikkeillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin kuraattori osallistuu opiskeluhyvinvointityön toteutukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina korkeakouluissa toimivilta kuraattoreilta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulosten mukaan korkeakouluissa työskentelevillä kuraattoreilla
ei ole yhtenäistä työnkuvaa. Tutkimus osoitti, että kuraattoreiden opiskeluhyvinvointityö perustuu opiskelukyvyn eri osa-alueiden tukemiseen. Kuraattoreiden koulutustaustalla on vaikutusta opiskeluhyvinvointityön toteuttamiseen.
Tutkimuksemme tuloksia KOHO-hanke tulee hyödyntämään korkeakouluverkoston opiskeluhyvinvointityön kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheena olisi
mielenkiintoista selvittää, kuinka kuraattorin roolia voisi kehittää opiskelijoiden
näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella johtopäätöksinä oli, että korkeakouluissa työskenteleville kuraattoreille tulisi laatia yhtenäinen työnkuvaus ja
että korkeakouluihin tarvittaisiin laki ohjaamaan ja määrittelemään opiskeluhyvinvointityötä. The aim of the thesis was to clarify school social worker's role in supporting
students' welfare in tertiary education institutions. Tertiary education institutions do not have welfare services required by law as in comprehensive education. Welfare work producers operate under many titles in tertiary education
institutions. The purpose of the thesis was to produce information about how
the school social worker participates in the implementation of student welfare
work.
The research was carried out as a qualitative research and data was collected
as semi-structured interviews from school social workers in tertiary education
institutions. The research material was analysed using a material-based content analysis method.
According to the research results school social workers in tertiary education
institutions do not have a unified way of working. The research showed that
the school social workers' student welfare work is based on supporting different aspects of the ability to study. The school social workers' educational
background has an impact on implementing student welfare work.
The KOHO-project utilizes our research results in the development of student
welfare work in tertiary education network. An interesting topic for further research would be to investigate how the school social worker's role could be
developed from the students' point of view. Conclusions based on the research results were that a unified job description should be drawn up for the
school social workers in tertiary education institutions, and that tertiary education institutions would need a law to guide and define student welfare work.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina korkeakouluissa toimivilta kuraattoreilta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulosten mukaan korkeakouluissa työskentelevillä kuraattoreilla
ei ole yhtenäistä työnkuvaa. Tutkimus osoitti, että kuraattoreiden opiskeluhyvinvointityö perustuu opiskelukyvyn eri osa-alueiden tukemiseen. Kuraattoreiden koulutustaustalla on vaikutusta opiskeluhyvinvointityön toteuttamiseen.
Tutkimuksemme tuloksia KOHO-hanke tulee hyödyntämään korkeakouluverkoston opiskeluhyvinvointityön kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheena olisi
mielenkiintoista selvittää, kuinka kuraattorin roolia voisi kehittää opiskelijoiden
näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella johtopäätöksinä oli, että korkeakouluissa työskenteleville kuraattoreille tulisi laatia yhtenäinen työnkuvaus ja
että korkeakouluihin tarvittaisiin laki ohjaamaan ja määrittelemään opiskeluhyvinvointityötä.
students' welfare in tertiary education institutions. Tertiary education institutions do not have welfare services required by law as in comprehensive education. Welfare work producers operate under many titles in tertiary education
institutions. The purpose of the thesis was to produce information about how
the school social worker participates in the implementation of student welfare
work.
The research was carried out as a qualitative research and data was collected
as semi-structured interviews from school social workers in tertiary education
institutions. The research material was analysed using a material-based content analysis method.
According to the research results school social workers in tertiary education
institutions do not have a unified way of working. The research showed that
the school social workers' student welfare work is based on supporting different aspects of the ability to study. The school social workers' educational
background has an impact on implementing student welfare work.
The KOHO-project utilizes our research results in the development of student
welfare work in tertiary education network. An interesting topic for further research would be to investigate how the school social worker's role could be
developed from the students' point of view. Conclusions based on the research results were that a unified job description should be drawn up for the
school social workers in tertiary education institutions, and that tertiary education institutions would need a law to guide and define student welfare work.