Eettinen kuluttaminen
Sirniö, Joanna (2013)
Sirniö, Joanna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128302
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijat asennoituvat eettiseen kuluttamiseen ja kuinka eettisesti he kuluttavat. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun CSR, Corporate Social Responsibility -tutkimusryhmä. Tutkimus toteutettiin tilastollisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat vastasivat Webropol-ohjelmalla luotuun sähköiseen kyselyyn keväällä 2013. Kyselyyn vastasi 291 opiskelijaa ja vastausprosentti oli 24 %. Tietoperustassa tarkastellaan kuluttajan ostokäyttäytymistä, eettisen kuluttamisen keinoja, eettisen kuluttamisen kuluttajaryhmiä sekä vastuullisen kuluttamiseen liittyviä haasteita. Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijat suhtautuvat myönteisesti eettiseen kuluttamiseen. Epäeettisesti toimivien yritysten ja epäeettisten tuotteiden boikotointi kiinnostaa monia vastaajia. Vastuullinen kuluttaminen on usein haastavaa. Suurimmat esteet eettisten tuotteiden ostamiseen olivat niiden korkeampi hinta, tiedon puute ja huono saatavuus. Opiskelijoiden ostopäätökseen vaikuttaa eniten tuotteen hinta ja kestävyys. The aim of this thesis was to investigate what kind of approach students have towards ethical consumption and how ethical they are in their consumption habits. The topic for this thesis was commissioned by the Corporate Social Responsibility (CSR) research group of Oulu University of Applied Sciences. The study included an empirical section which was based on a quantitative method. The research was executed in the spring 2013 and the participants answered online questionnaire which was outlined using Webropol program. 291 students responded the survey and the survey had response rate of 24 %. Theoretical background of thesis discussed with consumers purchasing behaviour, methods of ethical consumption, ethical consumers and ethical consumption related challenges. The research results indicated that students had a positive approach to ethical consumption. Several respondents were interested in boycotting unethical companies and products. In general, ethical consumption seems to be challenging. Consequently, the most important obstacles of ethical consumption are high price of ethical products, the lack of information and poor availability. The price and longevity affects the most in students’ purchase decision.