Kahden yksikön yhdistyminen: case Kaleva
Alatalo, Nina (2013)
Alatalo, Nina
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128334
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen yrityskulttuuri Kalevassa on. Tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä on menossa toimintarakenteen kehittäminen, jossa tarkoituksena on selkiyttää yhteisiä toimintatapoja ja rakentaa yhteistä toimintakulttuuria kahden liiketoiminta-alueen välillä. Uudistuksen kohteena on kaksi yksikköä, lehtiliiketoiminta- ja sähköinen liiketoimintayksikkö. Nämä yksiköt on liitetty yhteisen johdon alaisuuteen. Näiden kahden yksikön välillä on toiminnallinen ja kulttuurillinen ero.
Uudistuksen perimmäinen tarkoitus on rakentaa kokonaisuus, joka palvelee yritysasiakkaita entistä paremmin ja tehokkaammin. Tutkimuksessa on seurattu liiketoiminta-alueiden yhdis-tymistä ja henkilöstön kokemuksia prosessissa. Päätavoitteena on selvittää millainen on Kalevan organisaatiokulttuuri. Alatavoitteena on selvitetty, miten eri toiminta-alueiden kulttuurit näkyvät muutosprosessissa ja millaiset mielikuvat hallitsevat yrityksen henkilöstöä. Mielikuvia on tutkittu analogioiden avulla, joka on metodi, jolla voidaan tehdä yksinkertainen kulttuurikuvaus, ja jonka avulla voidaan kertoa organisaatiolle, millaisia tällä hetkellä ollaan.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tulkintateoriana on nojattu pääasiassa Schein organisaatiokulttuuriteoriaan. Aineistoa on kerätty teemahaastatteluilla ja havainnoimalla kenttäpäiväkirjalla elokuun 2012 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana.
Tulosten mukaan yksiköissä havaittiin kulttuurillisia eroja ja työskentelyyn liittyviä jännitteitä. Tästä huolimatta yksiköiden kulttuurissa ei kuitenkaan näy sellaisia asioita, jotka estäisivät yhteisen kulttuurin muodostumisen siten, että koetaan toisen ryhmän olevan toimimaton. The aim of this research was to study what is Kaleva’s business culture. The company studied was going through a development process where the goal is to clarify the common approach to work and build a shared culture between two different business units. The business units involved in the mer-ger were a digital business unit’s sales and support activities and the traditional newspaper unit’s sales and support activities. These units were brought together under the same management and have functional but also cultural differences.
The purpose of this reform was to build one strong unit, which would serve business to business customers even better and more efficiently than before. This study follows the process as well as the staff experiences during a merger. At the same time the study finds out how cultural differences affect a merger and how staff views the company culture. The study involves a method of imagination which enables it to form a simple company cultural profile. Imagination encourages seeing the organizational situations with a fresh respective.
This thesis is a qualitative case study. The theory leaned mostly on organizational theory by Schein. Material for the study was obtained by theme interviews and by observation between August 2012 and March 2013.
In conclusion, there were cultural differences between units, but there are not any hindering obstacles which would prevent building a shared culture. There were tensions between units by ways and means of doing business, which creates challenges that would need to be dealt with.
Uudistuksen perimmäinen tarkoitus on rakentaa kokonaisuus, joka palvelee yritysasiakkaita entistä paremmin ja tehokkaammin. Tutkimuksessa on seurattu liiketoiminta-alueiden yhdis-tymistä ja henkilöstön kokemuksia prosessissa. Päätavoitteena on selvittää millainen on Kalevan organisaatiokulttuuri. Alatavoitteena on selvitetty, miten eri toiminta-alueiden kulttuurit näkyvät muutosprosessissa ja millaiset mielikuvat hallitsevat yrityksen henkilöstöä. Mielikuvia on tutkittu analogioiden avulla, joka on metodi, jolla voidaan tehdä yksinkertainen kulttuurikuvaus, ja jonka avulla voidaan kertoa organisaatiolle, millaisia tällä hetkellä ollaan.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tulkintateoriana on nojattu pääasiassa Schein organisaatiokulttuuriteoriaan. Aineistoa on kerätty teemahaastatteluilla ja havainnoimalla kenttäpäiväkirjalla elokuun 2012 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana.
Tulosten mukaan yksiköissä havaittiin kulttuurillisia eroja ja työskentelyyn liittyviä jännitteitä. Tästä huolimatta yksiköiden kulttuurissa ei kuitenkaan näy sellaisia asioita, jotka estäisivät yhteisen kulttuurin muodostumisen siten, että koetaan toisen ryhmän olevan toimimaton.
The purpose of this reform was to build one strong unit, which would serve business to business customers even better and more efficiently than before. This study follows the process as well as the staff experiences during a merger. At the same time the study finds out how cultural differences affect a merger and how staff views the company culture. The study involves a method of imagination which enables it to form a simple company cultural profile. Imagination encourages seeing the organizational situations with a fresh respective.
This thesis is a qualitative case study. The theory leaned mostly on organizational theory by Schein. Material for the study was obtained by theme interviews and by observation between August 2012 and March 2013.
In conclusion, there were cultural differences between units, but there are not any hindering obstacles which would prevent building a shared culture. There were tensions between units by ways and means of doing business, which creates challenges that would need to be dealt with.