Yläkoululaisten nuuskaus: kouluterveydenhoitajien kokemuksia ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen käytänteistä
Timlin, Tuuli-Maria (2013)
Timlin, Tuuli-Maria
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheeksi valittiin yläkoululaisten nuuskaamisen ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen. Aiheen valintaan vaikutti viimeaikainen yläkoululaisten nuuskaamisen kasvaminen, josta aiheutuu erilaisia kansanterveydellisiä riskejä sekä vakaviakin terveyshaittoja. Kouluterveydenhuollolla ei ole yläkoululaisten nuuskaamisilmiöön vaikuttamiseen virallisia suosituksia eikä toimintaohjeita.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien työmenetelmiä ja toimintatapoja nuuskaamisen ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa sekä moniammatillisen yhteistyön toteutumista näissä toimissa. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman kautta. Tutkimusvastaukset saatiin kuudelta kouluterveydenhoitajalta ja ne analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset on esitetty tekstissä sekä kuvioissa.
Tärkeimpien tutkimustulosten mukaan nuuskaamisen ennaltaehkäisy edellyttää kouluterveydenhuollolta riittäviä resursseja; aikaa, suunnitelmallisuutta, tietoa, ohjausmateriaalia ja erilaisia tapahtumia kouluterveydenhoitajien työhön. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että erilaisia tapoja varhaiseen puuttumiseen on olemassa, kuten puheeksiotto, henkilökohtainen ohjaus ja tietotekniikan hyödyntäminen. Näitä voitaisiin ja toivottaisiin hyödynnettävän kouluterveydenhuollossa paremmin. Lisäksi tutkimustulosten mukaan, moniammatillinen yhteistyö toteutuu hyvin oppilashuoltoryhmän, koulupoliisin ja sosiaalitoimen kanssa, mikä on välttämätöntä yläkouluikäisten nuuskaamisen ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa.
Kouluterveydenhoitajien näkemykset moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta ja sen kehittämiseksi kouluterveydenhuollossa ovat arvokasta tietoa kehitettäessä uusia kouluterveydenhuollon ennaltaehkäiseviä ja varhaiseen puuttumisen toimintatapoja. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunnittelun ja työn arvioinnin hyödyntämisessä. Lopulliset hyödynsaajat ovat yläkoulujen oppilaat, joiden terveyttä pyritään edistämään jatkossa entistä paremmilla menetelmillä hyödyntäen moniammatillisuutta. Jatkokehittämisehdotuksia ovatkin erilaisten toiminnallisten menetelmien kehittäminen ja vaikuttavuuden tutkiminen yläkoululaisten terveyden edistämisessä. This study has been done to find out the basic methods used by school nurses in the prevention of and early intervention teenagers’ snuff use.
The aim was also to describe what kind of collaboration they have with other professionals con-cerning prevention of and early intervention in snuff use.
This study was qualitative. School nurses at Oulu City were invited to answer to open-ended questions and six of them answered. The data was collected via the Internet with Webropol 2.0 Online Survey and Analysis Software. The data was analysed using the method of content analy-sis.
The main results showed that there are many different ways to prevent snuffing, but they were not used optimally. The methods were, for example, to generate discussion, have personal men-toring and utilize information technology. This study showed that school nurses need more re-sources to prevent snuffing. The multiprofessional collaboration (for example multiprofessional discussion and arranging possibilities for special health caring) is a very important aspect to ar-range different ways of prevention and intervention.
School nurses can utilize these results when planning and organizing their work. The next idea to study could be to find out what kind of professionals skills and resources school nurses have. The basic guidelines to prevent snuffing among teenagers would be needed too.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien työmenetelmiä ja toimintatapoja nuuskaamisen ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa sekä moniammatillisen yhteistyön toteutumista näissä toimissa. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman kautta. Tutkimusvastaukset saatiin kuudelta kouluterveydenhoitajalta ja ne analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset on esitetty tekstissä sekä kuvioissa.
Tärkeimpien tutkimustulosten mukaan nuuskaamisen ennaltaehkäisy edellyttää kouluterveydenhuollolta riittäviä resursseja; aikaa, suunnitelmallisuutta, tietoa, ohjausmateriaalia ja erilaisia tapahtumia kouluterveydenhoitajien työhön. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että erilaisia tapoja varhaiseen puuttumiseen on olemassa, kuten puheeksiotto, henkilökohtainen ohjaus ja tietotekniikan hyödyntäminen. Näitä voitaisiin ja toivottaisiin hyödynnettävän kouluterveydenhuollossa paremmin. Lisäksi tutkimustulosten mukaan, moniammatillinen yhteistyö toteutuu hyvin oppilashuoltoryhmän, koulupoliisin ja sosiaalitoimen kanssa, mikä on välttämätöntä yläkouluikäisten nuuskaamisen ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa.
Kouluterveydenhoitajien näkemykset moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta ja sen kehittämiseksi kouluterveydenhuollossa ovat arvokasta tietoa kehitettäessä uusia kouluterveydenhuollon ennaltaehkäiseviä ja varhaiseen puuttumisen toimintatapoja. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunnittelun ja työn arvioinnin hyödyntämisessä. Lopulliset hyödynsaajat ovat yläkoulujen oppilaat, joiden terveyttä pyritään edistämään jatkossa entistä paremmilla menetelmillä hyödyntäen moniammatillisuutta. Jatkokehittämisehdotuksia ovatkin erilaisten toiminnallisten menetelmien kehittäminen ja vaikuttavuuden tutkiminen yläkoululaisten terveyden edistämisessä.
The aim was also to describe what kind of collaboration they have with other professionals con-cerning prevention of and early intervention in snuff use.
This study was qualitative. School nurses at Oulu City were invited to answer to open-ended questions and six of them answered. The data was collected via the Internet with Webropol 2.0 Online Survey and Analysis Software. The data was analysed using the method of content analy-sis.
The main results showed that there are many different ways to prevent snuffing, but they were not used optimally. The methods were, for example, to generate discussion, have personal men-toring and utilize information technology. This study showed that school nurses need more re-sources to prevent snuffing. The multiprofessional collaboration (for example multiprofessional discussion and arranging possibilities for special health caring) is a very important aspect to ar-range different ways of prevention and intervention.
School nurses can utilize these results when planning and organizing their work. The next idea to study could be to find out what kind of professionals skills and resources school nurses have. The basic guidelines to prevent snuffing among teenagers would be needed too.