Online banking service : Case study of Kokkolan Osuuspankki, Op-Pohjola Group member bank
Hyyppä, Emma (2011)
Hyyppä, Emma
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Kokkolan Osuuspankin toimihenkilöille tietoa asiakkaiden op.fi-verkkopankkipalvelun käyttöasteesta sekä asiakastyytyväisyydestä.
Teoreettinen viitekehys käsitteli kuluttajakäyttäytymistä sekä asiakkaan kokeman arvon luomista. Joitakin aikaisempia tutkimuksia verkkopankkipalveluihin liittyen myös esiteltiin. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli tarjota välineitä tutkimustulosten ymmärtämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tietoa kerättiin Kokkolan Osuuspankin asiakkailta, jotka valittiin tutkimuksen osallistujiksi satunnaisotannalla asiakastietokannasta. Kyselylomakkeen kysymykset muotoiltiin siten, että vastausten perusteella saataisiin tuotettua tietoa siitä, kuinka asiakkaat käyttävät verkkopankkipalvelua ja kuinka tyytyväisiä he ovat tarjottuun palveluun.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat käyttävät verkkopankkipalvelua pääosin peruspankkipalveluihin. Monimutkaisemmat pankkiasiat halutaan edelleen toimittaa asioimalla perinteiseen tapaan pankin konttorissa. Yleisesti asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjottuun verkkopankkipalveluun.
Teoreettinen viitekehys käsitteli kuluttajakäyttäytymistä sekä asiakkaan kokeman arvon luomista. Joitakin aikaisempia tutkimuksia verkkopankkipalveluihin liittyen myös esiteltiin. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena oli tarjota välineitä tutkimustulosten ymmärtämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tietoa kerättiin Kokkolan Osuuspankin asiakkailta, jotka valittiin tutkimuksen osallistujiksi satunnaisotannalla asiakastietokannasta. Kyselylomakkeen kysymykset muotoiltiin siten, että vastausten perusteella saataisiin tuotettua tietoa siitä, kuinka asiakkaat käyttävät verkkopankkipalvelua ja kuinka tyytyväisiä he ovat tarjottuun palveluun.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat käyttävät verkkopankkipalvelua pääosin peruspankkipalveluihin. Monimutkaisemmat pankkiasiat halutaan edelleen toimittaa asioimalla perinteiseen tapaan pankin konttorissa. Yleisesti asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjottuun verkkopankkipalveluun.