Naisten vaatemerkkien tunnettuustutkimus Kokkolan Moda Aukialle
Puikko, Anne-Maria (2011)
Puikko, Anne-Maria
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128317
Tiivistelmä
Moda Aukia on naisten ja miesten vaatteita myyvä vaateketju, jolla on laaja merkkivalikoima. Tutkimuskohteena olivat Moda Aukian naisasiakkaat. Tutkimus tehtiin informoituna kyselynä liikkeessä asioiville asiakkaille marraskuussa 2011.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kokkolan Moda Aukian asiakkaiden tietoja ja tuntemuksia liikkeessä myytävistä brändeistä ja tuotemerkeistä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös vastaajien VALS - typologian mukaista luokitusta kokonaistasolla. Lisäksi tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä liittyen lehti- ja sähköpostimainontaan.
Tunnetuimmat ja vähiten tunnetut merkit erottautuivat selkeästi. Kyselyn tulosten perusteella vähemmän tunnettujen merkkien asemaa ja mainontaa voi uudelleen arvioida. Lehtimainonnalla oli edelleen kannattajansa ja sähköpostimainontaan suhtauduttiin varauksellisesti. VALS- luokitus viittaisi lähinnä asiakkaisiin, joiden tulotaso on kohtalainen ja jotka ovat lähinnä idealisteja tai itsensä toteuttajia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kokkolan Moda Aukian asiakkaiden tietoja ja tuntemuksia liikkeessä myytävistä brändeistä ja tuotemerkeistä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös vastaajien VALS - typologian mukaista luokitusta kokonaistasolla. Lisäksi tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä liittyen lehti- ja sähköpostimainontaan.
Tunnetuimmat ja vähiten tunnetut merkit erottautuivat selkeästi. Kyselyn tulosten perusteella vähemmän tunnettujen merkkien asemaa ja mainontaa voi uudelleen arvioida. Lehtimainonnalla oli edelleen kannattajansa ja sähköpostimainontaan suhtauduttiin varauksellisesti. VALS- luokitus viittaisi lähinnä asiakkaisiin, joiden tulotaso on kohtalainen ja jotka ovat lähinnä idealisteja tai itsensä toteuttajia.