Mönkijän puskulevyn tuotekehitys
Oikarinen, Juuso (2013)
Oikarinen, Juuso
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128225
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oulun aikuiskoulutuskeskukselle. Työssä suunniteltiin mönkijään puskulevy, jota voidaan käyttää mönkijän mallista riippumatta. Puskulevyn tulee kiinnittyä mönkijän vetokoukkuun. Lisäksi puskulevyn nostoon ja laskuun tulee hyödyntää mönkijän keulavinssiä.
Tuotekehitys aloitettiin tutkimalla markkinoilla olevia mönkijöiden puskulevyjä ja pohtimalla, mikä tekee suunniteltavasta puskulevystä markkinoilla tarjolla olevia paremman. Markkinoilla olevat puskulevyt ovat pääasiassa mallikohtaisia, ja ne vaativat työvälinerungon asennuksen mönkijään, jotta puskulevyä voidaan käyttää.
Puskulevy suunniteltiin systemaattisella VDI 2222 -tuotekehitysmenetelmällä. Tuotekehitys aloitettiin kokonaistoiminnon jakamisella osatoimintoihin, joihin mietittiin eri ratkaisuvaihtoehtoja. Ratkaisuvaihtoehtoja yhdistelemällä saatiin kolme ratkaisuvaihtoehtoa, joita vertailtiin painotetulla pistearvostelulla. Parhaat pisteet saanut ratkaisu otettiin jatkosuunnittelun perustaksi.
Systemaattisen tuotekehitysmenetelmän tuloksena suunniteltiin puskulevy, jota voidaan käyttää eri mönkijämalleissa ilman erillistä apurunkoa. Puskulevyn rungon pituuksia voidaan muuttaa, jolloin puskulevy soveltuu useisiin mönkijämalleihin. Aurauskulmaa voidaan säätää, jolloin lunta voidaan työntää haluttuun suuntaan. Lisäksi puskulevyyn suunniteltiin taittomekanismi, joka suojaa puskulevyä ja mönkijää vahingoilta, jos aura tökkää esteeseen.
Tuotekehitys aloitettiin tutkimalla markkinoilla olevia mönkijöiden puskulevyjä ja pohtimalla, mikä tekee suunniteltavasta puskulevystä markkinoilla tarjolla olevia paremman. Markkinoilla olevat puskulevyt ovat pääasiassa mallikohtaisia, ja ne vaativat työvälinerungon asennuksen mönkijään, jotta puskulevyä voidaan käyttää.
Puskulevy suunniteltiin systemaattisella VDI 2222 -tuotekehitysmenetelmällä. Tuotekehitys aloitettiin kokonaistoiminnon jakamisella osatoimintoihin, joihin mietittiin eri ratkaisuvaihtoehtoja. Ratkaisuvaihtoehtoja yhdistelemällä saatiin kolme ratkaisuvaihtoehtoa, joita vertailtiin painotetulla pistearvostelulla. Parhaat pisteet saanut ratkaisu otettiin jatkosuunnittelun perustaksi.
Systemaattisen tuotekehitysmenetelmän tuloksena suunniteltiin puskulevy, jota voidaan käyttää eri mönkijämalleissa ilman erillistä apurunkoa. Puskulevyn rungon pituuksia voidaan muuttaa, jolloin puskulevy soveltuu useisiin mönkijämalleihin. Aurauskulmaa voidaan säätää, jolloin lunta voidaan työntää haluttuun suuntaan. Lisäksi puskulevyyn suunniteltiin taittomekanismi, joka suojaa puskulevyä ja mönkijää vahingoilta, jos aura tökkää esteeseen.