Tekoäly markkinoinnin tukena: ChatGPT:n hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa
Rajala, Linda (2023)
Rajala, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128182
Tiivistelmä
Tekoälyn on tullut osaksi jokapäiväistä arkeamme ja sen hyödyntäminen työelämässä on yleistynyt vuosien varrella. Tekoäly on ollut yksi puhutuimpia aiheita maailmanlaajuisesti sen nopean kehityksen vuoksi. Etenkin OpenAI:n vuonna 2022 lanseeraama tekoälyyn perustuva tekoälysovellus ChatGPT on herättänyt paljon keskustelua. Tekoäly on saanut ihmiset myös pelkäämään sen tuomia muutoksia. Myös markkinointi alana on kokenut suuria muutoksia tekoälyn kehityksen myötä. Vaikka ihmisiä edelleen tarvitaan markkinoinnin tekemisessä voi tekoäly toimia loistavana työkaluna tehostamaan markkinointia.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Rakennuskone Oy, joka on maailman toiseksi suurimman kaivos- ja maanrakennuskoneiden valmistajan Komatsun valtuutettu maahantuoja Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajalle suunnitelma tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa. Tavoitteena oli pohtia, miten toimeksiantajayrityksen markkinointia voitaisiin tehostaa tekoälypohjaisia ratkaisuja hyödyntäen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, millaisia eri mahdollisuuksia tekoäly voi tarjota markkinoinnin kehittämisessä. Opinnäytetyön tietoperusta koostui kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin tekoälyä yleisellä tasolla, sen käyttöön liittyviä riskejä ja eettisyyttä, koneoppimista, ChatGPT:tä sekä tekoälyn tarjoamia hyötyjä markkinoinnissa. Toisessa osiossa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua ja kehittämistä B2B-markkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa avattiin suunnitelmaa tekoälyn hyödyntämisestä sisältömarkkinoinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle hyödyllinen ja käyttökelpoinen suunnitelma tekoälyn hyödyntämisestä tunnistettujen haasteiden ratkaisemiseksi. Toiminnallisen osuuden alussa tarkasteltiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa hyödyntäen SWOT-analyysiä sekä haastattelua. Suunnitelma toteutettiin tietoperustaan kerätyn tiedon sekä toimeksiantajan lähtötila-analyysissa tunnistettujen haasteiden perusteella. Toiminnallisen osuus sisälsi suunnitelman ChatGPT:n hyödyntämisestä sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa sisältömarkkinoinnin tehostamiseksi sekä ideoinnin helpottamiseksi. Lopputuloksena syntyi suunnitelman perusteella tuotettu opas ChatGPT:n hyödyntämisestä toimeksiantajayrityksen sisältömarkkinointiin. Oppaan lähtökohtana oli, että toimeksiantajan sisältömarkkinoinnista voitaisiin tehdä suunnitelmallisempaa, helpompaa sekä tehokkaampaa resurssit huomioiden. Opas sisältää ohjeistuksia sekä konkreettisia esimerkkejä ChatGPT:n hyödyntämisestä sisällön suunnittelun ja luomisen helpottamiseksi.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Rakennuskone Oy, joka on maailman toiseksi suurimman kaivos- ja maanrakennuskoneiden valmistajan Komatsun valtuutettu maahantuoja Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajalle suunnitelma tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa. Tavoitteena oli pohtia, miten toimeksiantajayrityksen markkinointia voitaisiin tehostaa tekoälypohjaisia ratkaisuja hyödyntäen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, millaisia eri mahdollisuuksia tekoäly voi tarjota markkinoinnin kehittämisessä. Opinnäytetyön tietoperusta koostui kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin tekoälyä yleisellä tasolla, sen käyttöön liittyviä riskejä ja eettisyyttä, koneoppimista, ChatGPT:tä sekä tekoälyn tarjoamia hyötyjä markkinoinnissa. Toisessa osiossa käsiteltiin markkinoinnin suunnittelua ja kehittämistä B2B-markkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa avattiin suunnitelmaa tekoälyn hyödyntämisestä sisältömarkkinoinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle hyödyllinen ja käyttökelpoinen suunnitelma tekoälyn hyödyntämisestä tunnistettujen haasteiden ratkaisemiseksi. Toiminnallisen osuuden alussa tarkasteltiin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilaa hyödyntäen SWOT-analyysiä sekä haastattelua. Suunnitelma toteutettiin tietoperustaan kerätyn tiedon sekä toimeksiantajan lähtötila-analyysissa tunnistettujen haasteiden perusteella. Toiminnallisen osuus sisälsi suunnitelman ChatGPT:n hyödyntämisestä sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa sisältömarkkinoinnin tehostamiseksi sekä ideoinnin helpottamiseksi. Lopputuloksena syntyi suunnitelman perusteella tuotettu opas ChatGPT:n hyödyntämisestä toimeksiantajayrityksen sisältömarkkinointiin. Oppaan lähtökohtana oli, että toimeksiantajan sisältömarkkinoinnista voitaisiin tehdä suunnitelmallisempaa, helpompaa sekä tehokkaampaa resurssit huomioiden. Opas sisältää ohjeistuksia sekä konkreettisia esimerkkejä ChatGPT:n hyödyntämisestä sisällön suunnittelun ja luomisen helpottamiseksi.