Palkitsemismallin kehittäminen kohdeorganisaatiossa
Polsa, Jenni (2023)
Polsa, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028118
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana ja kohdeorganisaationa toimi Satakunnan Yritystili Oy. Yrityksessä on käytössä vuosittainen tulospalkkiomalli henkilöstölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää olemassa olevaa tulospalkkiomallia ja selvittää, minkälainen olisi kohdeorganisaatiolle toimivin tulospalkkiomalli, ottaen huomioon sekä yrityksen henkilöstön että johdon näkökulmat. Työn tavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita sekä laatia yrityksen johdolle ehdotelma uudistetusta tulospalkkiomallista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui motivaation ja palkitsemisen käsitteistä. Motivaatiota tarkasteltiin sen kehittämisen ja edistämisen näkökulmista. Lisäksi kartoitettiin motivaation ja palkitsemisen yhteyttä toisiinsa ja palkitsemisen mahdollisia ongelmakohtia motivoinnin edistämisen keinona. Palkitsemista tarkasteltiin myös yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmista sekä suorituksen johtamisen suhdetta palkitsemiseen.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus, jossa oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin laadullisia ja määrällisiä kyselyitä sekä aivoriihtä brainwritingin muodossa. Toimialan yleisiä käytäntöjä palkitsemisen ja tulospalkkion suhteen selvitettiin kyselyn avulla. Henkilöstön näkemyksiä nykyisestä tulospalkkiomallista sekä yrityksen johdon näkemyksiä tulospalkkiomallin kehittämiseen selvitettiin kyselyiden avulla. Henkilöstön ajatuksia tulospalkkiomallin kehittämiseen taas selvitettiin aivoriihen avulla.
Tutkimuksista saatujen tulosten pohjalta laadittiin opinnäytetyön kohdeorganisaation johdolle ehdotelma tulospalkkiomallista tulevalle vuodelle. Ehdotelman pohja laadittiin niin, että sitä on helppo muokata vuosittain tarpeisiin sopivaksi. Ehdotelmassa otettiin huomioon sekä yrityksen johdon että henkilöstön näkökulmia ja toiveita.
Jos organisaation johto päätyy ottamaan sellaisenaan käyttöön työn tuloksena syntyneen ehdotelman uudesta tulospalkkiomallista, mallin toimivuutta voitaisiin testata esimerkiksi vuoden kuluttua kyselyn avulla. Kyselyn avulla voitaisiin kartoittaa henkilöstön tyytyväisyyttä palkitsemismalliin ennen uudistusta ja sen jälkeen. Kehittämistyön tuloksia voisi olla mahdollista hyödyntää myös muissa saman toimialan saman kokoluokan yrityksissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui motivaation ja palkitsemisen käsitteistä. Motivaatiota tarkasteltiin sen kehittämisen ja edistämisen näkökulmista. Lisäksi kartoitettiin motivaation ja palkitsemisen yhteyttä toisiinsa ja palkitsemisen mahdollisia ongelmakohtia motivoinnin edistämisen keinona. Palkitsemista tarkasteltiin myös yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmista sekä suorituksen johtamisen suhdetta palkitsemiseen.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus, jossa oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin laadullisia ja määrällisiä kyselyitä sekä aivoriihtä brainwritingin muodossa. Toimialan yleisiä käytäntöjä palkitsemisen ja tulospalkkion suhteen selvitettiin kyselyn avulla. Henkilöstön näkemyksiä nykyisestä tulospalkkiomallista sekä yrityksen johdon näkemyksiä tulospalkkiomallin kehittämiseen selvitettiin kyselyiden avulla. Henkilöstön ajatuksia tulospalkkiomallin kehittämiseen taas selvitettiin aivoriihen avulla.
Tutkimuksista saatujen tulosten pohjalta laadittiin opinnäytetyön kohdeorganisaation johdolle ehdotelma tulospalkkiomallista tulevalle vuodelle. Ehdotelman pohja laadittiin niin, että sitä on helppo muokata vuosittain tarpeisiin sopivaksi. Ehdotelmassa otettiin huomioon sekä yrityksen johdon että henkilöstön näkökulmia ja toiveita.
Jos organisaation johto päätyy ottamaan sellaisenaan käyttöön työn tuloksena syntyneen ehdotelman uudesta tulospalkkiomallista, mallin toimivuutta voitaisiin testata esimerkiksi vuoden kuluttua kyselyn avulla. Kyselyn avulla voitaisiin kartoittaa henkilöstön tyytyväisyyttä palkitsemismalliin ennen uudistusta ja sen jälkeen. Kehittämistyön tuloksia voisi olla mahdollista hyödyntää myös muissa saman toimialan saman kokoluokan yrityksissä.