Koulusosionomi työyhteisössä : koulun henkilökunnan näkemyksiä koulusosionomin työnkuvasta ja mahdollisuuksista vaikuttaa alakoulun arjessa
Alhoniemi, Anitra (2023)
Alhoniemi, Anitra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102628026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102628026
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee koulun roolia kasvattajana sekä lapsen ja hänen perheensä hyvinvoinnin tukena. Koulun sosiaalinen työ on laaja käsite, joka nivoutuu opetuksen, ohjauksen ja opiskeluhuollon palveluiden yhteisesti toteutettavaksi kokonaisuudeksi. Tässä opinnäytetyössä korostuu alakoulussa tehtävän sosiaalisen työn merkitys lasten ja perheiden sosiaalisten haasteiden jatkuvasti moninaistuessa.
Opinnäytetyössä kartoitetaan koulusosionomin työnkuvaa sekä tarpeellisuutta alakoulussa tehtävän työyhteisökyselyn avulla. Toimeksiantaja on Salon kaupunki ja tutkimusosuus on toteutettu Salon kaupungissa sijaitsevassa keskisuuressa alakoulussa. Laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisesti täytettävän työyhteisökyselyn avulla. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä koskien koulusosionomin työn erilaisia vaikutusmahdollisuuksia työyhteisössä ja siihen saivat vastata kaikki yksikön työntekijät.
Tutkimuksen tuloksissa korostuu, että koulun roolia perheiden monimuotoisessa tukemisessa pidetään tärkeänä, ja että varhainen puuttuminen alakouluikäisten keskuudessa koetaan hyödyllisenä panostuksen kohteena. Lasten keskuuteen jalkautuva matalan kynnyksen aikuinen koetaan tervetulleena lisänä alakoulun työyhteisöön. The thesis deals with the role of primary school as an educator and a welfare support to the schoolchildren and their families. School social work is a broad concept which is interwoven with teaching, guiding and school welfare services. This thesis highlights the importance of school social work when the social challenges of the children and their families become more and more obvious.
The main purpose of this thesis is to survey the possibilities of the Bachelor of Social Services to work as a school support person among the work organization in primary school. The opinions and impressions of school personnel are presented with the help of a survey results. The survey was carried out in the city of Salo in a medium-sized primary school. The data of this qualitative research were collected with the help of a digital survey. The survey included open ended questions and the entire work community were allowed to answer.
The results of the survey say that the role of school as a multi-dimensional support of families is considered important. Early support for the primary school students were found to be useful subject to invest to. The school support person among children is a welcomed addition to a part of low threshold service.
Opinnäytetyössä kartoitetaan koulusosionomin työnkuvaa sekä tarpeellisuutta alakoulussa tehtävän työyhteisökyselyn avulla. Toimeksiantaja on Salon kaupunki ja tutkimusosuus on toteutettu Salon kaupungissa sijaitsevassa keskisuuressa alakoulussa. Laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisesti täytettävän työyhteisökyselyn avulla. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä koskien koulusosionomin työn erilaisia vaikutusmahdollisuuksia työyhteisössä ja siihen saivat vastata kaikki yksikön työntekijät.
Tutkimuksen tuloksissa korostuu, että koulun roolia perheiden monimuotoisessa tukemisessa pidetään tärkeänä, ja että varhainen puuttuminen alakouluikäisten keskuudessa koetaan hyödyllisenä panostuksen kohteena. Lasten keskuuteen jalkautuva matalan kynnyksen aikuinen koetaan tervetulleena lisänä alakoulun työyhteisöön.
The main purpose of this thesis is to survey the possibilities of the Bachelor of Social Services to work as a school support person among the work organization in primary school. The opinions and impressions of school personnel are presented with the help of a survey results. The survey was carried out in the city of Salo in a medium-sized primary school. The data of this qualitative research were collected with the help of a digital survey. The survey included open ended questions and the entire work community were allowed to answer.
The results of the survey say that the role of school as a multi-dimensional support of families is considered important. Early support for the primary school students were found to be useful subject to invest to. The school support person among children is a welcomed addition to a part of low threshold service.