Tapahtuman järjestämisen konseptointi
Winqvist, Ella (2014)
Winqvist, Ella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100314456
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luodaan teoriaa ja käytäntöä yhdistävä konsepti tapahtuman järjestämisprosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda konsepti ja rakentaa siitä konkreettinen toimintamalli toimeksiantajalle. Toimeksiantaja on Go Experience Oy, pääkaupunkiseudulla toimiva tapahtumatoimisto, joka järjestää pääasiassa yritystapahtumia sekä tarjoaa ohjelmapalveluita. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyössä luotua toimintamallia apuna työssä ja perehdytyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää luotavalle toimintamallille hyödyllisin sisältö sekä tehokkain toteutustapa. Tähän käytetään apuna palvelumuotoiluajattelua.
Opinnäytetyö alkaa tutustumisella viitekehykseen tapahtuma-alasta ja tapahtuman järjestämisestä sekä konseptoinnista. Tapahtuma-alan esittelyn jälkeen tarkastellaan toimeksiantajayritystä, jotta opinnäytetyössä luotavasta konseptista saadaan kohdennettu. Tapahtuman järjestämistä käsitellään lähinnä yritystapahtumien järjestämisen näkökulmasta, sillä se vastaa toimeksiantajan toimintoja. Konseptoinnin teoria käsittää myös palvelukonseptin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisältää tapahtuman järjestämisen konseptin kehittämisen sekä siitä rakennettavan konkreettisen toimintamallin luomisen. Tässä käytetään apuna Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoiluajattelua. Palvelumuotoilussa käytetään ymmärrä-, kehitä- ja toteuta-vaiheita. Ymmärrä-vaiheessa kerätään taustatietoa toimeksiantajasta käyttämällä menetelminä haastattelua ja havainnointia. Haastattelun ja havainnoinnin tulokset kerätään mind-map:iin, josta ne ovat helposti saatavilla palvelumuotoiluprosessin seuraavissa vaiheissa. Kehitä-vaiheessa kehitetään konsepti käyttämällä menetelminä 8x8-mallia, jonka avulla mind-map:in tiedot yhdistetään tapahtuman järjestämisen teoriaan sekä SWOT-analyysejä, joihin on koottu luotavan toimintamallin vaihtoehtoiset toteutustavat ja sisällöt. Toteuta-vaihe aloitetaan seulonnalla, jossa valitaan toimintamallille lopullinen toteutustapa ja sisältö. Toimintamallin sisältöä arvioidaan Blueprintillä, jossa asiakasnäkökulma on otettu huomioon toimeksiantajan toiminnoissa. Lopuksi toimintamallista luodaan prototyyppi, joka lähetetään toimeksiantajalle arvioitavaksi. Prototyypin tulosten pohjalta luodaan lopullinen toimintamalli.
Lopputuloksena luotu toimintamalli muodostuu sekä tapahtuman järjestämisen teoriasta että toimeksiantajan nykyisistä toiminnoista. Palvelumuotoilun käyttö varmistaa tarvittavien näkökulmien sisällyttämisen kehittämisprosessiin.
Opinnäytetyö alkaa tutustumisella viitekehykseen tapahtuma-alasta ja tapahtuman järjestämisestä sekä konseptoinnista. Tapahtuma-alan esittelyn jälkeen tarkastellaan toimeksiantajayritystä, jotta opinnäytetyössä luotavasta konseptista saadaan kohdennettu. Tapahtuman järjestämistä käsitellään lähinnä yritystapahtumien järjestämisen näkökulmasta, sillä se vastaa toimeksiantajan toimintoja. Konseptoinnin teoria käsittää myös palvelukonseptin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisältää tapahtuman järjestämisen konseptin kehittämisen sekä siitä rakennettavan konkreettisen toimintamallin luomisen. Tässä käytetään apuna Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoiluajattelua. Palvelumuotoilussa käytetään ymmärrä-, kehitä- ja toteuta-vaiheita. Ymmärrä-vaiheessa kerätään taustatietoa toimeksiantajasta käyttämällä menetelminä haastattelua ja havainnointia. Haastattelun ja havainnoinnin tulokset kerätään mind-map:iin, josta ne ovat helposti saatavilla palvelumuotoiluprosessin seuraavissa vaiheissa. Kehitä-vaiheessa kehitetään konsepti käyttämällä menetelminä 8x8-mallia, jonka avulla mind-map:in tiedot yhdistetään tapahtuman järjestämisen teoriaan sekä SWOT-analyysejä, joihin on koottu luotavan toimintamallin vaihtoehtoiset toteutustavat ja sisällöt. Toteuta-vaihe aloitetaan seulonnalla, jossa valitaan toimintamallille lopullinen toteutustapa ja sisältö. Toimintamallin sisältöä arvioidaan Blueprintillä, jossa asiakasnäkökulma on otettu huomioon toimeksiantajan toiminnoissa. Lopuksi toimintamallista luodaan prototyyppi, joka lähetetään toimeksiantajalle arvioitavaksi. Prototyypin tulosten pohjalta luodaan lopullinen toimintamalli.
Lopputuloksena luotu toimintamalli muodostuu sekä tapahtuman järjestämisen teoriasta että toimeksiantajan nykyisistä toiminnoista. Palvelumuotoilun käyttö varmistaa tarvittavien näkökulmien sisällyttämisen kehittämisprosessiin.