Markkinointi osana asiakaskokemusta : Case: Luomu- ja herkkukauppa Inkivääri
Janhunen, Minna (2014)
Janhunen, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100514466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100514466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää asiakaskokemuksen nykytasoa case-yrityksessä, ja millä keinoilla sitä olisi mahdollista parantaa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Luomu- ja herkkukauppa Inkivääri. Liikkeelle on tehty syksyllä 2013 markkinointisuunnitelma. Suunnitelmaa laadittaessa huomattiin, ettei yrityksellä ole tutkimuspohjaista tietoa asiakkaista, vaikka yrittäjällä on vankka kokemuksellinen käsitys asiakaskunnasta.
Toimeksiantajalle tehtiin tämän havainnon pohjalta kaksi opinnäytetyötä. Tässä työssä tarkastellaan yrityksen asiakaskokemusta markkinoinnin ja markkinointiviestinnän näkökulmista. Toisessa työssä painotetaan asiakaskokemusta laajempana käsitteenä. Molempiin opinnäytetöihin kuuluva tutkimus toteutettiin opiskelijoiden yhteistyönä.
Nykytason selvittäminen toteutetiin kvantitatiivisella, puolistrukturoidulla asiakaskokemuskyselyllä, johon pystyi vastata sekä sähköisesti että paperilomakkeella. Lisäksi työssä hyödynnettiin yrittäjälle tehtyjä vapaamuotoisia haastatteluita sekä havainnointia liikkeestä. Teoriapohjana markkinoinnillisessa osuudessa käydään läpi näkemyksiä markkinoinnista ja sen murroksesta. Tässä teoriassa (markkinointi 3.0) näkökulma on muutettu tuote- ja jopa asiakaskeskeisestä markkinointiajattelusta moniulotteisempaan ja arvolähtöiseen ajatteluun sekä toimitaan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Tuloksista voidaan huomata, että jo pienillä tekijöillä voi olla merkittävä vaikutus asiakaskokemukseen. Tutkimustulokset vahvistavat myös yrittäjän omia näkemyksiä ja kokemuksia.
Toimeksiantajalle tehtiin tämän havainnon pohjalta kaksi opinnäytetyötä. Tässä työssä tarkastellaan yrityksen asiakaskokemusta markkinoinnin ja markkinointiviestinnän näkökulmista. Toisessa työssä painotetaan asiakaskokemusta laajempana käsitteenä. Molempiin opinnäytetöihin kuuluva tutkimus toteutettiin opiskelijoiden yhteistyönä.
Nykytason selvittäminen toteutetiin kvantitatiivisella, puolistrukturoidulla asiakaskokemuskyselyllä, johon pystyi vastata sekä sähköisesti että paperilomakkeella. Lisäksi työssä hyödynnettiin yrittäjälle tehtyjä vapaamuotoisia haastatteluita sekä havainnointia liikkeestä. Teoriapohjana markkinoinnillisessa osuudessa käydään läpi näkemyksiä markkinoinnista ja sen murroksesta. Tässä teoriassa (markkinointi 3.0) näkökulma on muutettu tuote- ja jopa asiakaskeskeisestä markkinointiajattelusta moniulotteisempaan ja arvolähtöiseen ajatteluun sekä toimitaan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Tuloksista voidaan huomata, että jo pienillä tekijöillä voi olla merkittävä vaikutus asiakaskokemukseen. Tutkimustulokset vahvistavat myös yrittäjän omia näkemyksiä ja kokemuksia.