AEO-statuksen ylläpitäminen ja kehittäminen
Rajala, Nelli (2023)
Rajala, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327432
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella valtuutetulle talouden toimijalle asetettujen vaatimusten täyttymistä Valmet Technologies Oy:ssä. AEO-valtuutuksen jakautuessa tullaustoimiin sekä vaarattomuuteen ja
turvallisuuteen päätettiin vaatimusten täyttymistä tarkastella juuri näistä näkökulmista. Työn tavoitteena
oli tarkastella AEO-valtuutetulle asetettujen vaatimusten täyttymistä logistiikan osastolla. Tehtävänä oli havaittujen kehityskohteiden perusteella esittää parannusehdotuksia toimintoihin. Tullaustoimien tutkimiseen vaadittu aineisto kerättiin teemahaastatteluiden sekä valmiiden aineistojen, eli AEO-omavalvontalomakkeiden, avulla. Haastatteluissa esille nousseet teemat kirjattiin tutkimukseen ja niiden
perusteella pohdittiin ja arvioitiin haastatteluissa käsiteltyjen prosessien toimivuutta. Teemahaastatteluissa
käsiteltiin tullauksiin käytettävien tietojen saatavuutta sekä eri toimijoita, jotka hoitavat tullauksia. AEO-omavalvontalomakkeiden perusteella muodostettiin taulukoita, joissa havainnollistettiin virheiden lukumäärää kategorioittain ja liiketoimintalinjoittain. Tullauksissa havaittuja virheitä käsiteltiin tarkemmin ja eri
liiketoimintalinjojen sekä kategorioiden virheitä vertailtiin keskenään. Tullaustoimien tutkimusosuus sekä
johtopäätökset määritettiin salaisiksi ja niitä käsitellään salatuissa liitteissä. Vaarattomuutta ja turvallisuutta päätettiin tarkastella riskienhallinnan näkökulmasta. Riskienhallinnan tarkasteluun aineistona käytettiin valmiiksi tehtyä riskienhallinnan lomaketta erään merkittävän toimintapaikan osalta. Riskienhallinnan
osalta aineiston tarkastelu sekä sen pohjalta tehdyt johtopäätökset määritettiin myös salaisiksi ja niitä käsitellään salatuissa liitteissä. Haastatteluista kerätyn aineiston perusteella todettiin, että haasteet eivät kohdistu yksinään logistiikan osastolle. Huolitsijat tunnistettiin merkittäviksi toimijoiksi AEO-statuksen kannalta
ja onneksi monelta löytyykin itseltään AEO-valtuutus. Viennin osalta kehitystä ehdotettiin kohdistettavaksi
toimitusketjun aiemmille vaiheille, jotta niiden takaa löytyisi riittävät tiedot viennin toimintoja varten.
Tuonnin osalta kehitettäväksi tunnistettiin yhteistyö lähettäjien kanssa, minkä arvioitiin parantavan tullauksiin käytettyjen tietojen paikkansapitävyyttä. Ajanjaksojen ja liiketoimintalinjojen osalta havaittiin muutamia eroavaisuuksia, joita olisi hyödyllistä tarkastella tarkemmin. Mahdollisen jatkotutkimuksen kannalta
hyödylliseksi todettiin useampien tullausten tarkastelu, sillä AEO-omavalvonnoissa käsiteltäviä tapauksia oli
vähän. Tutkimuksessa ei tunnistettu AEO-asemaa vaarantavia puutteita.
turvallisuuteen päätettiin vaatimusten täyttymistä tarkastella juuri näistä näkökulmista. Työn tavoitteena
oli tarkastella AEO-valtuutetulle asetettujen vaatimusten täyttymistä logistiikan osastolla. Tehtävänä oli havaittujen kehityskohteiden perusteella esittää parannusehdotuksia toimintoihin. Tullaustoimien tutkimiseen vaadittu aineisto kerättiin teemahaastatteluiden sekä valmiiden aineistojen, eli AEO-omavalvontalomakkeiden, avulla. Haastatteluissa esille nousseet teemat kirjattiin tutkimukseen ja niiden
perusteella pohdittiin ja arvioitiin haastatteluissa käsiteltyjen prosessien toimivuutta. Teemahaastatteluissa
käsiteltiin tullauksiin käytettävien tietojen saatavuutta sekä eri toimijoita, jotka hoitavat tullauksia. AEO-omavalvontalomakkeiden perusteella muodostettiin taulukoita, joissa havainnollistettiin virheiden lukumäärää kategorioittain ja liiketoimintalinjoittain. Tullauksissa havaittuja virheitä käsiteltiin tarkemmin ja eri
liiketoimintalinjojen sekä kategorioiden virheitä vertailtiin keskenään. Tullaustoimien tutkimusosuus sekä
johtopäätökset määritettiin salaisiksi ja niitä käsitellään salatuissa liitteissä. Vaarattomuutta ja turvallisuutta päätettiin tarkastella riskienhallinnan näkökulmasta. Riskienhallinnan tarkasteluun aineistona käytettiin valmiiksi tehtyä riskienhallinnan lomaketta erään merkittävän toimintapaikan osalta. Riskienhallinnan
osalta aineiston tarkastelu sekä sen pohjalta tehdyt johtopäätökset määritettiin myös salaisiksi ja niitä käsitellään salatuissa liitteissä. Haastatteluista kerätyn aineiston perusteella todettiin, että haasteet eivät kohdistu yksinään logistiikan osastolle. Huolitsijat tunnistettiin merkittäviksi toimijoiksi AEO-statuksen kannalta
ja onneksi monelta löytyykin itseltään AEO-valtuutus. Viennin osalta kehitystä ehdotettiin kohdistettavaksi
toimitusketjun aiemmille vaiheille, jotta niiden takaa löytyisi riittävät tiedot viennin toimintoja varten.
Tuonnin osalta kehitettäväksi tunnistettiin yhteistyö lähettäjien kanssa, minkä arvioitiin parantavan tullauksiin käytettyjen tietojen paikkansapitävyyttä. Ajanjaksojen ja liiketoimintalinjojen osalta havaittiin muutamia eroavaisuuksia, joita olisi hyödyllistä tarkastella tarkemmin. Mahdollisen jatkotutkimuksen kannalta
hyödylliseksi todettiin useampien tullausten tarkastelu, sillä AEO-omavalvonnoissa käsiteltäviä tapauksia oli
vähän. Tutkimuksessa ei tunnistettu AEO-asemaa vaarantavia puutteita.